Brussel zet fusie PSA en FCA zwaar onder druk

De Europese Commissie in Brussel heeft ernstige bezwaren tegen de voorgenomen fusie van FCA en PSA. Volgens Brussel zouden beide bedrijven samen een te groot aandeel – 34 procent – op de Europese markt voor bestelwagens krijgen. De fusiebedrijven kunnen dat voorkomen door bedrijfsonderdelen af te stoten maar Brussel geeft ze slechts één week de tijd om met plannen in die richting te komen. Komen die er niet op tijd, dan gaat de Commissie een minstens vier maanden durend diepgaand onderzoek opstarten.

Fusie PSA en FCA rond, hoofdzetel in Nederland

Het nieuws is wereldwijd door de media overgenomen. De Europese Commissie moet het groene licht geven voor een dergelijke grensoverschrijdende fusie. Ook moet er goedkeuring komen van de Amerikaanse autoriteiten omdat FCA mede aan de beurs van New York is genoteerd. In alle berichten over de fusie houden FCA en PSA ook steeds een slag om de arm dat hun samengaan ‘afhankelijk is van goedkeuring van alle betrokken diensten’.

Coronacrisis

De in december 2019 beklonken fusieplannen zouden eind dit jaar of uiterlijk begin 2021 gerealiseerd moeten zijn. Maar behalve de problemen met Brussel heeft vooral de coronacrisis roet in het eten gegooid. Eerder al deelden beide autobedrijven gezamenlijk mee dat het geplande speciale dividend van meer dan een miljard elk, bedoeld om grootaandeelhouders in de families Peugeot en Agnelli over de brug te trekken, is ingetrokken.

Dat geld is op dit moment hard nodig om de crisis te overleven. Bovendien dreigen door die crisis ook de financiële verhoudingen, op basis waarvan een 50/50 fusie was gepland, in de war te raken. Eerder hebben zowel CEO Mike Manley van FCA als zijn collega Carlos Tavares van PSA wel benadrukt dat wat hen betreft de fusie nog steeds doorgaat.

Brussel zet fusie PSA en FCA zwaar onder druk - Automobielmanagement.nl

Brussel zet fusie PSA en FCA zwaar onder druk

De Europese Commissie in Brussel heeft ernstige bezwaren tegen de voorgenomen fusie van FCA en PSA. Volgens Brussel zouden beide bedrijven samen een te groot aandeel – 34 procent – op de Europese markt voor bestelwagens krijgen. De fusiebedrijven kunnen dat voorkomen door bedrijfsonderdelen af te stoten maar Brussel geeft ze slechts één week de tijd om met plannen in die richting te komen. Komen die er niet op tijd, dan gaat de Commissie een minstens vier maanden durend diepgaand onderzoek opstarten.

Fusie PSA en FCA rond, hoofdzetel in Nederland

Het nieuws is wereldwijd door de media overgenomen. De Europese Commissie moet het groene licht geven voor een dergelijke grensoverschrijdende fusie. Ook moet er goedkeuring komen van de Amerikaanse autoriteiten omdat FCA mede aan de beurs van New York is genoteerd. In alle berichten over de fusie houden FCA en PSA ook steeds een slag om de arm dat hun samengaan ‘afhankelijk is van goedkeuring van alle betrokken diensten’.

Coronacrisis

De in december 2019 beklonken fusieplannen zouden eind dit jaar of uiterlijk begin 2021 gerealiseerd moeten zijn. Maar behalve de problemen met Brussel heeft vooral de coronacrisis roet in het eten gegooid. Eerder al deelden beide autobedrijven gezamenlijk mee dat het geplande speciale dividend van meer dan een miljard elk, bedoeld om grootaandeelhouders in de families Peugeot en Agnelli over de brug te trekken, is ingetrokken.

Dat geld is op dit moment hard nodig om de crisis te overleven. Bovendien dreigen door die crisis ook de financiële verhoudingen, op basis waarvan een 50/50 fusie was gepland, in de war te raken. Eerder hebben zowel CEO Mike Manley van FCA als zijn collega Carlos Tavares van PSA wel benadrukt dat wat hen betreft de fusie nog steeds doorgaat.