Dat werd eerder beweerd door onderzoekers Trend-Rx en Automotive Insiders op grond van het feit dat EV’s zwaarder zijn en de bestuurders die auto’s ook minder onder controle zouden hebben. De onderzoekers hebben hun rapporten echter niet aan het ministerie beschikbaar willen stellen, benadrukt de minister.

Diverser

Zij legt uit dat er tot nu toe meer elektrische auto’s uit het hogere segment, met een hoger vermogen en gewicht, rondrijden omdat vooral zakelijke rijders voor elektrisch hebben gekozen. “De komende jaren zullen elektrische auto’s ook steeds meer door particulieren worden gereden en zal het aanbod van elektrische voertuigen veel diverser zijn qua segment, vormgeving, gewicht en vermogen. Mede daarom kunnen op basis van enkel de huidige cijfers over schadegevallen geen zorgvuldige conclusies worden getrokken over schadegevallen of verkeersongevallen met elektrische auto’s in 2030.’’

Lichter

“Voor een goede vergelijking van schadegevallen en ongevallen tussen elektrische auto’s en brandstofauto’s moeten alle relevante factoren worden meegewogen, zoals het type bestuurder, het rijgedrag, het aantal gereden kilometers, het type en de vormgeving van de auto, het type ongeval en de toedracht daarvan. Bij eventuele voorspellingen moet ook met ontwikkelingen in de markt, de techniek en veiligheidsnormen rekening worden gehouden. Zo is de verwachting dat door innovatie op het gebied van accu’s elektrische voertuigen juist lichter zullen worden dan voertuigen met een verbrandingsmotor.’’

SUV’s

Een hoger voertuiggewicht betekent volgens de minister ook niet automatisch minder veiligheid voor medeweggebruikers en kwetsbare verkeersdeelnemers. De massa van een voertuig heeft relatief weinig invloed op de letselrisico’s voor voetgangers doordat het verschil in massa sowieso al groot is tussen beiden. De minister meldde al eerder dat SUV’s, die ook zwaarder zijn dan de reguliere hatchback of sedan, gemiddeld genomen even veilig zijn voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers, als een gewone/kleine gezinsauto. “De SUV’s scoren zelfs beter dan kleinere en goedkopere auto’s omdat ze zijn uitgerust met (betere) bestuurder hulpsystemen, waaronder noodremsystemen.’’