Tesla moet op het matje komen in China

Tesla is op het matje geroepen door liefst vijf grote overheidsdiensten in China. Het bedrijf moet tekst en uitleg geven over de talrijke problemen waarmee klanten te kampen hebben. Tesla-rijders klagen over ongebruikelijk versnellen van hun auto, in brand vliegende batterijen, het niet updaten van de software maar ook dat Tesla hen niet serieus neemt.

De staatsdienst voor marktregulering heeft Tesla daarop opgedragen ‘zich strikt te houden aan de wetten en haar verantwoordelijkheid te nemen om de kwaliteit en veiligheid van haar producten te garanderen en de rechten van consumenten te beschermen.’

Lievelingetje

Tesla leek tot nu toe steeds een lievelingetje van de Chinese overheid. Die verleende bijvoorbeeld alle mogelijke medewerking om de Gigafactory in Shanghai zo snel mogelijk van de grond te krijgen en er auto’s te bouwen. Maar die overheid wil buitenlandse bedrijven, zelfs Tesla, ook wel met beide benen op de grond houden. “Het is een teken dat techondernemingen niet te ver voor de muziek uit moeten lopen en zeker geen loopje moeten nemen met de kwaliteit,’’ zegt Bill Russo van het in China actieve adviesbureau Automobility. Cui Dongshu, secretaris-generaal van de China Passenger Car Association, voegt daar aan toe: “De toezichthouders zijn duidelijk ontevreden over de manier waarop Tesla klachten over kwaliteitsproblemen negeert.’’

Te belangrijk

Tesla, dat niet zo graag toegeeft aan overheden, heeft in dit geval snel eieren voor haar geld gekozen. “Wij accepteren in alle ernst de aanwijzingen van de regering en zullen de tekortkomingen in onze activiteiten diepgaand onder de loep nemen. We zullen ons strikt aan de regels houden en de autoriteiten volgen en hebben altijd respect voor de rechten van de consument ,’’ aldus een inderhaast uitgegeven verklaring. China is immers een te belangrijke markt om risico te lopen. Vorig jaar haalde Tesla in China een omzet van bijna 6,7 miljard dollar, 21 procent van de wereldwijde verkopen. De in Shanghai gebouwde Model 3 is ook de best verkochte elektrische auto in het land terwijl de eveneens daar van de band rollende Model Y net gelanceerd is en zich dus een plaats op de markt moet veroveren. “We zijn momenteel marktleider op de Chinese EV-markt dus ik denk dat we iets toch wel goed doen,’’ aldus CEO Elon Musk al voor de recente problemen.

Tesla moet op het matje komen in China - Automobielmanagement.nl

Tesla moet op het matje komen in China

Tesla is op het matje geroepen door liefst vijf grote overheidsdiensten in China. Het bedrijf moet tekst en uitleg geven over de talrijke problemen waarmee klanten te kampen hebben. Tesla-rijders klagen over ongebruikelijk versnellen van hun auto, in brand vliegende batterijen, het niet updaten van de software maar ook dat Tesla hen niet serieus neemt.

De staatsdienst voor marktregulering heeft Tesla daarop opgedragen ‘zich strikt te houden aan de wetten en haar verantwoordelijkheid te nemen om de kwaliteit en veiligheid van haar producten te garanderen en de rechten van consumenten te beschermen.’

Lievelingetje

Tesla leek tot nu toe steeds een lievelingetje van de Chinese overheid. Die verleende bijvoorbeeld alle mogelijke medewerking om de Gigafactory in Shanghai zo snel mogelijk van de grond te krijgen en er auto’s te bouwen. Maar die overheid wil buitenlandse bedrijven, zelfs Tesla, ook wel met beide benen op de grond houden. “Het is een teken dat techondernemingen niet te ver voor de muziek uit moeten lopen en zeker geen loopje moeten nemen met de kwaliteit,’’ zegt Bill Russo van het in China actieve adviesbureau Automobility. Cui Dongshu, secretaris-generaal van de China Passenger Car Association, voegt daar aan toe: “De toezichthouders zijn duidelijk ontevreden over de manier waarop Tesla klachten over kwaliteitsproblemen negeert.’’

Te belangrijk

Tesla, dat niet zo graag toegeeft aan overheden, heeft in dit geval snel eieren voor haar geld gekozen. “Wij accepteren in alle ernst de aanwijzingen van de regering en zullen de tekortkomingen in onze activiteiten diepgaand onder de loep nemen. We zullen ons strikt aan de regels houden en de autoriteiten volgen en hebben altijd respect voor de rechten van de consument ,’’ aldus een inderhaast uitgegeven verklaring. China is immers een te belangrijke markt om risico te lopen. Vorig jaar haalde Tesla in China een omzet van bijna 6,7 miljard dollar, 21 procent van de wereldwijde verkopen. De in Shanghai gebouwde Model 3 is ook de best verkochte elektrische auto in het land terwijl de eveneens daar van de band rollende Model Y net gelanceerd is en zich dus een plaats op de markt moet veroveren. “We zijn momenteel marktleider op de Chinese EV-markt dus ik denk dat we iets toch wel goed doen,’’ aldus CEO Elon Musk al voor de recente problemen.