Elk filmpje behandelt een van de 120 ‘not-so-standard features’ ofwel features die helemaal niet vanzelfsprekend zijn. Volgens het reclamevakblad AdAge kwam het niet eerder voor dat een adverteerder zoveel verschillende korte reclamefilmpjes presenteerde voor één product. ‘We hebben nog niet eerder zo intensief online geadverteerd’, zegt media/new media director Tesa Aragones van Volkswagen Noord-Amerika op ClickZ Network. De filmpjes, elk vijftien seconden lang, laten niet de Passat zelf zien. Ze zijn ook onconventioneel wat betreft opzet. Om de zij-airbag te promoten zie je een man met een enorme bos haar, een soort Oboema-kapsel. Een dinosauriër brult in het filmpje over de tienspeakerinstallatie. De chromen front grille krijgt aandacht via een verlegen meisje dat na enkele seconden voor de camera toch haar tanden bloot lacht. De filmpjes (ook tekenfilmpjes en schokkerige animaties) zijn gemaakt door wel vijf productiemaatschappijtjes, in New York, Boston, Londen en Brazilië. Op dit moment zijn er al 46 van de 120 filmpjes te zien op www.vw.com/passat . De rest volgt later deze maand. Via een e-mailnieuwsbrief kunnen mensen zich op de hoogte laten houden van nieuwe filmpjes. En kijkers kunnen elkaar in een later stadium hun favoriete filmpje doorsturen, voor het bij dit soort campagnes noodzakelijke virale element. Bijna een miljoen mensen bezochten de VW-site in september. Volkswagen geeft in de VS zo’n 250 miljoen dollar uit per jaar aan reclame. De verkopen lopen terug, maar VW slijt wel steeds duurdere modellen in Amerika. Tot en met september dit jaar deed VW dik 162 duizend auto’s in de VS (in 2004 waren het er 196 duizend in de eerste negen maanden).