De nieuwe Peugeot 107, die sinds de tweede helft van vorig jaar in Frankrijk en een paar andere landen op de markt is, staat vanaf deze week ook in Nederland in de showroom. Ter gelegenheid van de eerste leveringen start Peugeot vandaag zijn televisiecampagne onder het motto ‘Mis ‘m niet’. De vanafprijs is vastgesteld op 8.840 euro, vijfhonderd euro duurder dan een Citroën C1 en hondervijftig euro goedkoper dan de Toyota Aygo. De Peugeot 107 is de opvolger van de 106 en is daarmee een van de drie modellen van Peugeot in het B-segment. Het Franse merk heeft ook de 206 (binnenkort dus de 207) en de schuifdeuren-1007 in dit populaire deel van de markt. De 107 is een van de auto’s uit de 107-C1-Aygo-drieling uit de PSA-Toyota-fabriek in het Tsjechische Kolín. In de eerste maanden dat de 107 in een paar Europese landen leverbaar was, zijn er 33 duizend verkocht. Dat is in lijn der verwachtingen, zegt Peugeot, die op jaarbasis honderdduizend stuks van de 107 krijgt. Citroën en Toyota krijgen er ook honderdduizend elk. Zowel de handgeschakelde als de automatisch geschakelde 107 voldoen aan de normen voor het energielabel A. In de verkoopprijs is de bpm-subsidie van duizend euro (die in juli in werking treedt) al verwerkt. Peugeot Nederland volgt hiermee de ‘prijzenslag’ die kort geleden door de Toyota-importeur is ingezet. Als eerste begon die ermee de duizend euro subsidie alvast uit eigen zak te betalen en rekent 8.990 euro voor de kleine Toyota. Citroën volgde eind vorige week en wil 8.340 euro voor een C1 hebben. Dat merk kondigde bovendien korting aan op de auto’s met een B-label.