Het gaat om een soort Oscars voor ‘productplacement’ in films, de zogenoemde Brandcameo’s 2005. Deze onderscheidingen bekronen merkoptredens in de 41 (grotere) Hollywoodfilms die één week of langer op nummer 1 stonden in de (Amerikaanse) bezoekerstoptien – en ook vaak in de Nederlandse bioscoop komen. Die merkrollen worden er elk jaar populairder op. Fabrikanten hebben er grote bedragen voor over. Ze maken een merk namelijk bekend of bekender bij een groot internationaal publiek. En je kunt er als kijker niet van wegzappen. In de film Basic Instinct 2 met Sharon Stone speelt de Spyker Laviolette een belangrijke rol. “En dat heeft ons geen cent gekost”, aldus Spyker-baas Muller. Hij vindt het optreden van zijn auto van 'onschatbare waarde' voor het merk. Ford loopt dus weg met de belangrijkste Brandcameo 2005 Award, die voor ‘overall product placement’. Ford treedt op in negentien van de 41 films die meetellen, bijna de helft dus van alle kassakrakers. Ford kan al bogen op een mooie filmloopbaan, met beroemde films als Bullitt uit 1968 (Mustang GT) en Grease met de Grease Lightning (hot-rod Ford uit 1948). De Taurus was de prototypische toekomstauto als RoboCop’s politieauto. Het enige andere automerk in de topvijf van producten in films, Mercedes, doet maar in tien films mee. In die topvijf staan verder Coca-Cola, Apple en Nike. Ford speelde in 2005 in horrorfilms als Boogeyman, The Fog, Saw II en The Ring Two. De (Ford) Lincoln Navigator speelde prominente rollen in Are We There Yet? en in de voor een Oscar genomineerde film Crash. Daarin is de kolossale Navigator, die meerdere malen gestolen wordt, goed van binnen en van buiten te zien.