De Stern-groep blijft de lijst aanvoeren met 18.300 auto’s, verdeeld over vijftien merken. De voorsprong van Stern op de overige topbedrijven werd echter wel kleiner. Nummer twee de Dealer Groep Pon (16.900 auto’s) concentreert zich vrijwel geheel op de merken Volkswagen en Audi, gevolgd door Kroymans Retail Groep (12.400 auto’s /12 merken). Gedrieën hadden deze giganten vorig jaar bijna negen procent van de Nederlandse markt in handen. Deze cijfers volgen uit een onderzoek dat adviesbureau DealerSupportNet onlangs uitvoerde in samenwerking met marketingbureau Aumacon. Deze voortschrijdende machtsconcentratie is het directe gevolg van een reeks van overnames die zich onder autobedrijven heeft voorgedaan. De vestigingvrijheid voor autoretail heeft een ondergeschikte rol gespeeld. Mede door de vaak kostbare dealerstandards gebruiken weinig dealers deze mogelijkheid. In het algemeen is echter de drang tot verhoging van het verkoopvolume bij veel dealers wel erg groot. Eerder al constateerde de Nederlandse Dealer Associatie (NDA) dat de winstgevendheid – of beter gezegd het ontbreken daarvan – van vooral kleinere dealerbedrijven grote zorgen baart. Dit onderzoek wordt ook in een aantal ons omringende landen gehouden. Vergeleken met bijvoorbeeld Duitsland waar nog slechts vijftien procent door de Top 50 vermarkt wordt is de concentratietendens in Nederland dus al veel verder gevorderd. “Deze ontwikkeling is bij ons nog lang niet uitgeraasd.”, verwacht Clem Dickmann van DealerSupportNet , “Ook al door gebrek aan opvolging zullen de komende jaren veel kleinere autobedrijven in de verkoop komen. Daarnaast verwacht ik dat de fabrikanten in de toekomst soepeler met de dure standards zullen omgaan.”