De campagne bestaat uit drie films, waarvan de leukste en overtuigendste het benzinepompfilmpje is. Daarin rijdt een jongen bij het tankstation steeds te hard vooruit of te hard achteruit. Uiteindelijk duwt ie de auto naar de pomp. Slagzin die afsluit: ‘Polo GTI. Niet voor beginners’. Er zijn ook versies waarin een jongen tot ergernis van zijn vriendin naast hem een bejaard echtpaar in zo’n nerveus GTI’tje de weg wil vragen. Lukt niet, hij rijdt er steeds voorbij. En een film waarin een jonge GTI-rijder zijn te snelle Polo voor alle zekerheid maar met de hand uit een parkeerplekje wurmt. De films zijn te zien op: http://www.canneslions.com/winners_site/film/winsat10pm_4_4_04219_3.htm . Eerder afgelopen week kreeg een Peugeot 1007-advertentie een internationale reclame-Oscar in Cannes. Dat was een bronzen Leeuw voor een tijdschriftadvertentie voor de schuifdeuren van de 1007. Daarin kijkt een fietser verbaasd opzij naar de openstaande schuifdeur van de 1007 waardoor hij tegen de wijd openslaande deuren van een auto ervoor (géén 1007) dreigt te knallen. Verder won in deze categorie ook nauwelijks andere reclame uit Nederland. In de Cyber (internet)-categorie won ook weer Nederlandse autoreclame woensdagavond een Zilveren Leeuw, namelijk met de campagne ‘Feel Volvo C70’. Dat betekent dus dat zo’n beetje alleen Nederlandse autoreclame glorieerde in Cannes, het met witte wijn overgoten Mekka van de reclamewereld waar het hele Nederlandse reclamewereldje elk jaar naar toetrekt. Dat is opmerkelijk. Want bij de nationale Nederlandse reclamefestijnen weet autoreclame doorgaans nauwelijks creativiteitsprijzen weg te slepen.