Volgens de ANWB zet het televisiespotje mensen volledig op het verkeerde been door te suggereren dat er door minder autokeuringen honderden verkeersdoden extra vallen. Volgens de ANWB is de campagne misleidend. Directeur Joop Goos van Veilig Verkeer Nederland noemt het aantal van honderd doden per half jaar extra overdreven. 'Aanzetten mag maar je moet niet goochelen met cijfers', aldus Goos. Stichting Autovakman (Van Heck) 'waarschuwt' met spotjes die vanaf begin september te zien zijn op televisie tegen de gevolgen van het plan om auto's van drie jaar en ouder niet meer elk jaar verplicht te keuren. Auto's zouden pas vanaf vier jaar elke twee jaar gekeurd hoeven te worden, is het nieuwe plan. Maar volgens voorzitter Adriaan Roggeveen (die directeur is van onderdelenreus Van Heck, red) is dit nadeling voor de verkeersveiligheid en het milieu. Bovag, RAI Vereniging en Veilig Verkeer Nederland begonnen eind augustus eveneens een campagne voor behoud van de huidige apk. Ook zij denken dat het plan van het kabinet, dat het argument van lastenverlichting hanteert, nadelig is voor milieu, verkeersveiligheid en werkgelegenheid. (ANP/Adformatie). Voorlichter Rob Boon van Bovag zegt desgevraagd 'niet blij' te zijn met de campagne van Van Heck omdat de campagne zich niet zou baseren op feiten. Op bestuurlijk niveau zal Bovag contact opnemen met Van Heck over deze kwestie.