Werving- en selectiebureau Cobben en Van Tulder deed het onderzoek onder marketing- en salesprofessionals. ‘Wie zou volgens u het beste scoren als verkoper van tweedehands auto’s?’ Dat vroeg Cobben en Van Tulder (in marketing en sales recruitment) aan bezoekers van hun website. SP-voorman Jan Marijnissen eindigde aan kop met dik 34 procent, Wouter Bos haalde een kwart van de stemmen. Geert Wilders kwam op de derde plaats met tien procent. Pechtold van D66 kwam er vlak na, met 8 procent. Rutte volgt met 7 procent, en Rouvoet en Balkenende daarna haast gelijk met vierenhalf procent resp. 4 procent van de stemmen. Gevraagd naar toelichtingen aan de commercieel specialisten die meewerkten wordt over Marijnissen gezegd dat hij echt en authentiek is en de taal van de kiezer spreekt. Ook wordt opgemerkt dat hij niet alleen nu, maar eigenlijk altijd campagne voert. Sales is een geïntegreerd onderdeel van zijn beleid. Een tweede carrière in sales lonkt, vindt Cobben en Van Tulder. Opvallend laag staat mp Balkenende, zegt het bureau. ‘Volgens iemand die de poll invulde is hij weliswaar uitermate deskundig, gedegen en vriendelijk, maar zou hij de motorkap opendoen en in sneltreinvaart technische details gaan opsommen.’ ‘Natuurlijk zijn er veel verschillen tussen een tweedehands auto en een politiek programma. Door aan marketing en salesspecialisten te vragen wie ze de beste autoverkoper vinden, leer je hoe ze de verkoopstrategie van de lijstrekkers beoordelen’, licht Cobben en Van Tulder toe. Wat lijsttrekkers zouden kunnen leren van autoverkopers is de tip die komt uit een training van autoschool IVA in Driebergen: ‘Neem altijd de keuze van de klant serieus. Negatief praten over je concurrent is uitsluitend schadelijk voor degene die zich negatief uitlaat.’