De actie gaat lopen naast bestaande financieringsvarianten, zoals de rentevrije ‘50 procent nu en 50 procent over twee jaar’ betalingsregeling. Een vergelijkbare Opel recyclingcampagne loopt al enige tijd in diverse andere landen. Volgens Opel-woordvoerder Jeroen Maas gebeurt dat omdat de rijders van een dergelijk oude auto anders nog steeds moeite kunnen hebben om een nieuwe auto te financieren. Om diezelfde reden verwacht Opel dan ook niet dat hun initiatief zoveel verkopen zal opleveren dat het de verhoudingen binnen de markt significant zal veranderen. Volgens Maas is de actie ook een signaal aan de overheid. “Auto’s met de nieuwste technologie zijn schoner en veelal ook zuiniger dan vergelijkbare modellen die vele jaren oud zijn. Voorwaarde is dat de dealer de auto daadwerkelijk laat slopen.” Binnen de RAI reageert men positief op het idee. Peter Janssen, directeur van de RAI Vereniging, geeft zelfs aan dat er binnenkort uit deze hoek een vervolg op het Opel-initiatief te verwachten valt. Meer hierover in AM16, die vrijdag verschijnt.