Zo werd er tot 2005 nog het vaakst gekozen voor een auto uit het C-segment (lagere middenklasse). Maar inmiddels heeft het lagergelegen B-segment dat vaandel overgenomen. Tot 2001 was de hogere middenklasse (D-segment) steeds de op één na populairste klasse. Dit jaar noteert dit segment de grootste verkoopverliezen en speelt een bijrol in het totaalbeeld. De traditionele middenklasse (C+D) ziet de consument naar twee kanten uitwijken, zowel naar onder als naar hogezitmodellen, al dan niet geschikt voor het terrein. Vanaf de eeuwwisseling kwam eerst de medium-MPV (J-segment) in de belangstelling. Vooral de Renault Scenic (nog steeds nipt lijstaanvoerder in dit segment) heeft deze modelsoort ‘op de kaart gezet’. Kort daarop kwam daar de opmars van de suv’s nog eens bij. Vooral het mediumformaat heeft vanaf 2003 veel traditionele middenklasserrijders doen overstappen naar deze veelzijdige, stoere auto’s. Van nog recentere datum is de opkomst van de allerkleinste auto’s. Verwacht mag worden dat deze A- en B-segmenten – mede onder invloed van de jongste regeringsplannen – de komende tijd flink in de belangstelling van het publiek zullen komen te staan. Segmentontwikkeling periode: januari t/m augustus best verkochte model 2007 2006 % +/- A-segment Toyota Aygo 48.406 42.633 +13,5% B-segment Opel Corsa 82.935 76.943 +7,8% C-segment Volkswagen Golf 70.758 66.762 +6,0% D-segment Volkswagen Passat 51.755 58.209 -11,1% E-segment Volvo V/XC 70 12.664 12.636 +0,2% J-segment Renault Scenic 56.112 56.045 +0,1% K-segment Ford S-Max 8.892 7.665 +16,0% L-segment Hyundai Tucson 20.703 17.411 +18,9% M-segment Volvo XC 90 6.838 6.037 +13,3% overige segmenten 15.724 13.064 +20,4% 374.787 357.405 +4,9% Bron: RDC; bewerking: AUMACON