Dat oordeelt de Reclame Code Commissie. De uitspraak is begin vorige maand reeds gedaan, maar omdat Daihatsu Holland met de boodschap blijft adverteren, is deze gisteren, op 4 oktober, alsnog publiekelijk gemaakt, verklaart de Reclame Code Commissie. In een reactie in de Volkskrant zegt een woordvoerder van Daihatsu dat het bedrijf is gestopt met de reclame, mede door de uitspraak van de commissie. Volgens de zegsman zijn waarschijnlijk oude folders met de gewraakte slagzin ‘in een Daihatsu rijdt u klimaatneutraal’ onder ogen van de commissie gekomen. Opmerkelijk is dat Milieudefensie in zijn magazine van juni al over de betreffende Daihatsu-advertenties schreef. Die verschenen ook in het magazine van Milieudefensie, in april 2007. Alle nieuwe Daihatsu’s worden namelijk een jaar lang CO2-gecompenseerd en daarin zit ‘m het bezwaar van de Reclame Code Commissie. De kop ‘Daihatsu klimaatneutraal’ suggereert ten onrechte dat de auto geen klimaatschade veroorzaakt. Omdat het gaat om compensatie voor één jaar is de bewering te absoluut en daardoor misleidend. Bovendien dienen, volgens artikel 3 van de code, termen die een auto aanprijzen als een milieuvriendelijk product vermeden te worden. Daihatsu verweert zich door te zeggen dat zij niet wilde misleiden, en de exacte CO2-uitstoot en de compensatieregeling goed leesbaar in de advertentie hebben vermeld. Toch zal Daihatsu de uitspraak niet aanvechten, zei de importeur dit voorjaar tegen Milieudefensie. ‘Wij nemen de kritiek ter harte, want de consument is kritisch en milieu ligt erg gevoelig. Wij zullen de advertentie dus aanpassen.’