Hummer is het prototype brute suv. Hier, maar ook in de VS. Door zijn Hulkachtige voorkomen, zijn rol in de Irak-oorlog en natuurlijk zijn exorbitante brandstofverbruik in een tijd van groen bewustzijn. Dus moet er wat aan het imago gebeuren en zo komen bijvoorbeeld mensen van het Rode Kruis aan bod. Sinds 2004 heeft GM negentien Hummers aan de hulporganisatie geschonken. Totaal krijgt het Rode Kruis 72 Hummers plus nog eens 600 duizend dollar aan steun. “Ons merk is altijd al een polariserend merk geweest”, zegt Megan Stooke, marketingdirecteur bij GM/Hummer, in het Amerikaanse reclamevakblad Advertising Age. “En we hebben ook altijd gezegd dat we geen merk voor iedereen zijn.” De Hummer Heroes-campagne moet een hoop goed doen, denkt hij. “We zijn langzamerhand een icoon geworden van alle kwaad in de wereld.” De campagne wordt gemaakt door reclamebureau Modernista in Boston. Er komen advertenties naast tv-commercials plus een online campagne. Zie www.hummerhelps.com. Maar in Business Week werd de campagne direct afgedaan als onheus en onwaarachtig. Als ‘lippenstift op een varken’. Want GM kocht Hummer eind jaren negentig toen de suv-rage begon, om op te kunnen boksen tegen Jeep. Maar ze zijn duidelijk gepositioneerd, nu ook weer in Japan waarvoor speciaal Hummers worden gemaakt met het stuur rechts, als showmobielen. Als auto’s voor mensen die iets groots en gemeens willen om te laten zien dat zij tenminste over echte wielen beschikken, omschreef het Japanse autoblad American Edge magazine. En die mensen geven echt niks om het broeikaseffect, denkt Business Week.