Dit blijkt uit consumentenonderzoek door Heliview, in opdracht van Marktplaats.nl. Heliview nam het gebruik van Nederlandse autosites over de afgelopen twee jaar onder de loep. Het onderzoek leert dat een occasion doorgaans negentien dagen te koop staat op een autosite voordat hij wordt verkocht. De gemiddelde verkoopprijs ligt zo’n vijftien procent onder de gemiddelde vraagprijs. De meest verhandelde merken zijn Volkswagen, Ford, Renault, Opel en Peugeot. Ruim een derde van de respondenten geeft aan meer dan één auto te bezitten. De belangrijkste redenen om via autosites naar een occasion te zoeken: Aantal aangeboden auto’s (84 procent) Navigatie van de site (79) Naamsbekendheid van de site (77) Redenen om via autosites een tweedehands auto aan te bieden: Het aantal particuliere bezoekers (88 procent) De naamsbekendheid van de site (88) De mogelijkheid tot het plaatsen van foto’s (88) Voor bijna zestig procent van de mensen is Marktplaats.nl het startpunt voor de zoektocht. Daarnaast worden Autotrader (16 procent) en Autotrack (dertien procent) regelmatig genoemd. Aanbieders en verkopers krijgen op hun advertentie via Autotrack gemiddeld 1.8 serieuze reacties. Via Autotrader zijn dat er 2.6, via Marktplaats.nl 6.3 en via Speurders 5.1. Bekijk het volledige onderzoek Autoscout24 Autotelegraaf Autotrack Autotrader Marktplaats Speurders Tweedehands Particulier aanbod 61% 63% 61% 66% 87% 74% 59% Veel keus 71% 67% 76% 75% 86% 64% 50% Gemakkelijk 62% 57% 70% 69% 85% 63% 56% Leuk 57% 54% 63% 64% 78% 61% 52% Actueel 66% 66% 74% 70% 78% 65% 49% Biedt compleet tweedehands aanbod 60% 61% 66% 66% 75% 61% 49% Aanbod autobedrijf 66% 68% 77% 75% 73% 62% 48% Voordelig 49% 47% 45% 50% 64% 58% 49% Alleen oude auto's 12% 15% 15% 15% 17% 23% 26%