Dat blijkt uit onderzoek dat werd gepresenteerd op het Vlaams Congres Verkeersveiligheid in Brussel en opgepikt werd door dagblad De Morgen. De onderzoekers van een hogeschool screenden de brochures van het Autosalon 2008 en stelde vast dat veiligheid amper een verkoopthema is. Design (73%), milieu (9%) en rijcomfort (8%) zijn de hoofdthema’s. Pas daarna komt veiligheid (7%). Bovendien maken auto- adverteerders ongehinderd reclame over de snelheid, terwijl dat tegen de code is die werd afgesproken met sectorfederatie Febiac. Precies dus zoals in Nederland het geval is, in de Reclame Code. Opmerkelijk is ook de kleine rol van het milieu in autoreclame. Om van verkeersveiligheid toch een verkoopargument te maken, is een mentaliteitswijziging nodig, vindt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Die wijziging kan aangezwengeld worden door het gebruik van nieuwe vormen van communicatie. Nu gebeurt die communicatie vaak van bovenaf via algemene kanalen zoals tv-spotjes of posters. Maar om bijvoorbeeld jongeren warm te maken voor het thema verkeersveiligheid zijn andere – minder belerende – middelen nodig. Zo wordt gedacht aan communicatie via choquerende, grappige of hippe videoclips die jongeren dan eventueel kunnen doorsturen naar vrienden. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde, organisator van het congres, geeft alvast een aanzet op www.youtube.com/vsvkanaal .