Dat blijkt uit een onderzoek dat Dacia (Renault) liet uitvoeren door onderzoeksbureau MWM2. Aanleiding was de  introductie van de Dacia Sandero hatchback, de zoveelste versie van de Logan.

Driekwart van de twaalfhonderd geënquêteerden koopt liever een tweedehands auto in plaats van een nieuwe. Met name de hoge afschrijving en de aankoopprijs zouden hiervoor de belangrijkste redenen zijn. De prijs is voor Nederlanders een van de belangrijkste aanschafmotieven bij het kopen van een auto, vrouwen vinden de prijs zelfs het allerbelangrijkste. Verder scoort de (gepercipieerde) betrouwbaarheid van een auto erg hoog, net als het brandstofverbruik en de veiligheid, zo meldt Dacia Nederland.

 

Minder doorslaggevend voor het wel of niet aanschaffen van een auto is het merk. Slechts eenderde van de ondervraagden vindt het écht belangrijk in welk merk auto zij de weg op gaan. Vrouwen hechten hier minder waarde aan dan mannen. Ook de mening van anderen doet Nederlanders weinig: 95 procent zegt het ‘niets te kunnen schelen’ wat anderen vinden van het merk auto waar ze in rijden.

 

De resultaten van dit onderzoek komen Dacia, het value for money-merk van Renault, natuurlijk goed uit. Dacia sluit helemaal aan bij de wensen van Nederlanders, redeneert het merk. Alle modellen zijn ruim en handig maar toch betaalbaar. Perfect voor praktische bestuurders die zich nergens druk over willen maken. Twee en een half jaar geleden introduceerde Dacia de Logan sedan en Logan MCV. De sedan wordt in Nederland nauwelijks verkocht, de MCV daarentegen des te beter. Nu komt het merk met de Sandero, een vijfdeurs hatchback is vanaf 27 juni te koop vanaf 8.495 euro.