Op de shortlist voor de categorie Film die donderdag is bekendgemaakt op Cannes Lions, het reclamefestival dat deze week Cannes en de reclamewereld beheerst, staan zelfs twee tv-commercials van Volkswagen. Het zijn de commercials ‘Verborgen Variant’ en ‘Extra stuk Volkswagen’.In de eerste houdt een Golf Variant-bezitter angstvallig verborgen dat hij over zo’n ruime stationversie van de Golf beschikt. Althans, hij probeert het. Onder het motto: ‘Als je Golf een Variant is, wil iedereen hem lenen.’

In de andere commercial draait het allemaal om het ‘extra stuk Volkswagen op elke Volkswagen.’ Standaard op elk model. Volgens de pay-off is dat ‘Volkswagen Service’, maar de bedenkers hebben dat extra stukje uit de briefing letterlijk vertaald in het maffe filmpje. Het spotje is te zien op YouTube, op: http://www.youtube.com/watch?v=aXuqOITTWrE.

In totaal hebben Nederlandse reclamebureaus negentien shortlistvermeldingen in Cannes, meldt vakblad Adformatie.  Daarvan zijn er vier van DDB, die ook nog twee Centraal Beheer-films genomineerd zag. Zaterdagavond 21 juni, net voor Nederland-Rusland, wordt bekend wie in de echte prijzen vallen.