GM zegt dat de jaarlijkse Oscar-uitreiking een schitterend evenement blijft, maar niet past in zijn plannen voor volgend jaar. Daardoor verliest de Amerikaanse televisiezender ABC (onderdeel van Walt Disney) een van de belangrijkste sponsors. "General Motors is een van de traditionele reclamepartners van de Academy Awards," stipt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal aan. "Het voorbije jaar besteedde de autoconstructeur 13,5 miljoen dollar aan reclame rond de uitzending van de Oscar- uitreiking. Over de voorbije elf jaar heeft General Motors meer dan 110 miljoen dollar reclamegeld besteed tijdens de Oscar-uitzendingen. De fabrikant betaalde zelfs extra om exclusief autoreclame te mogen uitzenden tijdens de uitreikingen en stelde tientallen auto’s ter beschikking om de beroemdheden naar het evenement en allerhande party’s te vervoeren."

 

Eerder besliste GM zich terug te trekken als sponsor van de Emmy Awards, die eveneens door ABC worden uitgezonden. GM staat onder druk om kosten te besparen, maar verschuift tevens belangrijke reclamebudgetten van traditionele reclame naar digitale marketing, zoals betaalde zoekopdrachten. "General Motors probeert een groter gedeelte van zijn reclamebudgetten te investeren in media die een meetbare return-on-investment opleveren," weet The Wall Street Journal. (bron: express.be)