De buitenlandse merken doen het goed. Drie van de vijf best verkochte buitenlandse modellen worden inmiddels in Rusland gemaakt. In Kaloega – op zo’n 180 km van Moskou – ontstaat dankzij Volkswagen, PSA Peugeot Citroën, Volvo Trucks en Mitsubishi het derde automobielcentrum van Rusland. De andere twee liggen bij Togliatti (Lada) en St. Petersburg (Toyota, GM, Hyundai en Nissan).

De Russische merken hadden in 2001, nog maar zeven jaar geleden dus, een marktaandeel van 93 procent waarvan Lada op zijn beurt zo’n driekwart deed. Eind 2008 zal dat gedaald zijn naar 32 procent. Dit alles – gelardeerd met een onvoorstelbare hoeveelheid beursbabes, aan te klikken via de pijltjes onder de foto, vond zijn neerslag op de Moskou Automobile Salon (MIAS 2008). De tweejaarlijkse show ging 26 augustus van start en heeft van de internationale auto-industrie de A-status gekregen. Daarmee, en qua babes, doet Moskou niets onder voor Genève, Parijs, Detroit en Frankfurt.

 

Meer hierover in Automobiel Management 16 van 12 september.