Vooral in de ‘oude’ vijftien EU-landen is de vaart eruit (-4,4%), de tien nieuwe lidstaten doen het samen juist wat beter (+2,7%) dan vorig jaar. Marktleider Duitsland is niettemin met een markttoename van 1,7 procent een positieve uitzondering, evenals Frankrijk dat een voorspong van 2,9 procent op vorig jaar heeft. Vooral de grote Zuid-Europese markten (Italië: -12,0%, Spanje: -21,1%) zitten zwaar in het slop. De Nederlandse markt liep in de zomerperiode slechts lichte averij op en doet het – in Europese termen – vooralsnog bovengemiddeld.
Alle grote fabrikanten zagen hun afzet in Europa afnemen, PSA (-6,0%), GM (-9,1%) en Toyota-groep (-13,5%) verloren het meest. Slechts drie concerns zagen hun EU-verkopen toenemen: BMW-groep (+5,1%), Nissan (+20,6%) en Mazda (+9,0%).
Een compleet overzicht is te vinden op http://www.dealersupportnet.nl/
|
autoverkoop Europa |
|
|
|
|
periode: januari t/m augustus |
|
|
|
|
|
2008 |
2007 |
% +/- |
1 |
Duitsland |
2.110.089 |
2.075.019 |
+1,7 |
2 |
Italië |
1.531.598 |
1.741.322 |
-12,0 |
3 |
Verenigd Koninkrijk |
1.464.124 |
1.521.225 |
-3,8 |
4 |
Frankrijk |
1.415.199 |
1.375.197 |
+2,9 |
5 |
Spanje |
882.397 |
1.119.050 |
-21,1 |
6 |
België |
402.893 |
381.991 |
+5,5 |
7 |
Nederland |
379.949 |
375.549 |
+1,2 |
9 |
Polen |
212.365 |
194.630 |
+9,1 |
10 |
Oostenrijk |
209.648 |
209.525 |
+0,1 |
|
|
10.411.416 |
10.830.820 |
-3,9 |
|
|
|
|
|
|
Bron: ACEA; bewerking: AUMACON |
|
|
Wie kan er zich nog een auto permitteren in deze onzekere crisis tijd.
Mensen zijn op dit moment erg terughoudend om zich voor een auto in de schulden te steken