Vooral in de ‘oude’ vijftien EU-landen is de vaart eruit (-4,4%), de tien nieuwe lidstaten doen het samen juist wat beter (+2,7%) dan vorig jaar. Marktleider Duitsland is niettemin met een markttoename van 1,7 procent een positieve uitzondering, evenals Frankrijk dat een voorspong van 2,9 procent op vorig jaar heeft. Vooral de grote Zuid-Europese markten (Italië: -12,0%, Spanje: -21,1%) zitten zwaar in het slop. De Nederlandse markt liep in de zomerperiode slechts lichte averij op en doet het – in Europese termen – vooralsnog bovengemiddeld.

Alle grote fabrikanten zagen hun afzet in Europa afnemen, PSA (-6,0%), GM (-9,1%) en Toyota-groep (-13,5%) verloren het meest. Slechts drie concerns zagen hun EU-verkopen toenemen: BMW-groep (+5,1%), Nissan (+20,6%) en Mazda (+9,0%).

Een compleet overzicht is te vinden op http://www.dealersupportnet.nl/

 

 

autoverkoop Europa

 

 

 

periode: januari t/m augustus

 

 

 

 

2008

2007

% +/-

1

Duitsland

2.110.089

2.075.019

+1,7

2

Italië

1.531.598

1.741.322

-12,0

3

Verenigd Koninkrijk

1.464.124

1.521.225

-3,8

4

Frankrijk

1.415.199

1.375.197

+2,9

5

Spanje

882.397

1.119.050

-21,1

6

België

402.893

381.991

+5,5

7

Nederland

379.949

375.549

+1,2

9

Polen

212.365

194.630

+9,1

10

Oostenrijk

209.648

209.525

+0,1

 

 

10.411.416

10.830.820

-3,9

 

 

 

 

 

 

Bron: ACEA; bewerking: AUMACON