Zijn eventuele inruiler wordt bij de aanvraag vermeld. Binnen 48 uur krijgt de consument gerichte aanbiedingen van de deelnemende dealerbedrijven. Om de drempel te verlagen, is deelname voor dealers vooralsnog gratis.

Het concept is een initiatief van David Hen, directeur van de Noord-Hollandse Renault dealer Obdam. De laatste anderhalve jaar was hij druk in de weer om Autovoorstel.nl bij de dealers te verkopen. Want het succes hiervan staat en valt bij de deelname van dealerbedrijven. "Het is feitelijk een initiatief voor en door dealers", benadrukt Hen.

Autovoorstel.nl richt zich op de consument die weet welk merk en type auto hij zoekt. Voor tien euro dient deze een zoekvraag in; hij kan daarbij een beperkt aantal keuzes aanvinken, bijvoorbeeld over de brandstofkeuze en of de auto een trekhaak moet hebben. Vervolgens beantwoordt hij de nodige vragen over zijn inruiler.

De aanvraag wordt vervolgens verstuurd naar de aangesloten dealers, die hun aanbod kenbaar maken en een bod kunnen doen op de inruiler. Een consument krijgt maximaal tien aanbiedingen. Pas als hij contact opneemt met een van de dealers, worden zijn NAW-gegevens bekend. "Het geheel is uiterst simpel en transparant. Voor de consument moet het orde in de chaos brengen. In veel gevallen weet hij namelijk niet waar hij moet zoeken naar die ene specifieke auto. Voor deelnemende dealerbedrijven moet het extra klandizie brengen. Let wel: er is geen sprake van spam. Achter iedere aanvraag schuilt een potentiële klant."

Hen wil ongeveer tien dealerbedrijven per merk aangesloten hebben. Dan moeten vraag en aanbod goed samen kunnen komen. De respons van dealers is over het algemeen positief, zegt Hen. Men snapt het belang om zelf aan de bal te blijven als het gaat om webinitiatieven. Hoe zij overigens straks moeten gaat betalen voor de diensten – Hen heeft vooral fors geïnvesteerd in automatisering en PR – is nog niet duidelijk.

De komende weken start een reclamecampagne die autovoorstel.nl bij het grote publiek bekend moet maken. Ook de RDC en Bovag zijn op de hoogte.

In AM nr 17 (eind volgende week) meer over Autovoorstel.nl