Mede daardoor hoopt men volgend jaar, in een naar verwachting  krimpende totaalmarkt, zijn aandeel te behouden. Met name de wat achterblijvende Crafter kan zo’n injectie wel gebruiken, zegt Ernst Jan van Eykelenburg, sinds december vorig jaar directeur Volkswagen Bedrijfswagens van Pon Automobielhandel. Hij sprak eerder vandaag met AM in Almere, waar Volkswagen sinds gisteren zijn bedrijfswagendagen houdt. Op het nog tot en met zaterdag lopende initiatief kwamen op de openingsdag zo’n zeshonderd bezoekers af.

Gezien de vele naar januari 2007 overgehevelde registraties en de huidige, verslechterende economische omstandigheden, verwacht Pon dit jaar een van tachtigduizend naar 71 duizend exemplaren krimpende totaalmarkt. Net als voorheen wil de importeur echter uit die taart een hap van circa dertig procent blijven nemen. Prijsverlaging vindt Van Eykelenburg niet de juiste strategie. "Wij hebben dat niet nodig." Upgrading van de standaarduitrusting acht hij een beter middel. Verder wil de nieuwe directeur de komende jaren het aantal bedrijfswagencentra van Volkswagen in Nederland uitbreiden – van de huidige twintig naar ruim dertig.

Meer hierover in de komende AM, die 26 september verschijnt.