Inmiddels is ‘actie’ al goed voor de helft van de budgetten. Imago-ondersteunende themacampagnes raken daarentegen steeds meer op de achtergrond. Dit blijkt uit een analyse van Aumacon op basis van cijfers van mediabureau Adfact.

Reclamebudgetten blijken andermaal van elastiek. De uitgavetrend is al jaren klimmende, ook 2008 is daar geen uitzondering op. In de eerste acht maanden van dit jaar trokken de de importeurs er 180 miljoen euro voor uit, bijna vier procent meer dan in dezelfde periode in 2007. Het is met name ‘actie’ wat de klok slaat. Vorig jaar ging al een dikke 47 procent aan actiecampagne op, dit jaar is dat ruim 49 procent. En dat terwijl het introduceren van nieuwe modellen ook al meer geld vergde. Vooral veel kleinere merken investeerden in de communicatie van modellanceringen. Themacommunicatie, meer gericht op de langere termijn, raakt bij gevolg in de verdrukking; het budgetbestanddeel daalde van 26 naar 18 procent. Het is nu alle hens aan dek om de verkoop op peil te houden.

 

Mediabestedingen per type campagne

 

 

 

 

periode: januari t/m augustus 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Merk

totaal

actie

introductie

thema

 

Alfa Romeo

 €       1.178.047,00

99,8%

0,0%

0,2%

 

Audi

 €       4.424.757,00

21,3%

51,1%

27,6%

 

BMW

 €       2.877.093,00

27,4%

7,8%

64,8%

 

Cadillac

 €       1.193.008,00

31,8%

68,2%

0,0%

 

Chevrolet

 €       6.543.476,00

65,4%

20,1%

14,5%

 

Citroen

 €       8.410.096,00

64,2%

34,5%

1,4%

 

Dacia

 €             2.000,00

100,0%

0,0%

0,0%

 

Daihatsu

 €       5.038.930,00

88,0%

0,0%

12,0%

 

Dodge

 €          819.896,00

33,9%

64,1%

2,0%

 

Fiat

 €       5.868.384,00

67,6%

22,6%

9,8%

 

Ford

 €     10.302.720,00

34,2%

62,9%

2,8%

 

Honda

 €       2.352.757,00

86,1%

0,0%

13,9%

 

Hyundai

 €       8.271.511,00

48,7%

40,5%

10,8%

 

Jaguar

 €          882.521,00

0,0%

83,3%

16,7%

 

Jeep

 €          322.614,00

4,0%

96,0%

0,0%

 

Kia

 €       3.631.631,00

58,5%

31,9%

9,6%

 

Lancia

 €          271.903,00

0,0%

100,0%

0,0%

 

Land Rover

 €       2.008.982,00

0,1%

33,3%

66,6%

 

Lexus

 €       2.144.372,00

47,8%

0,0%

52,2%

 

Mazda

 €       3.409.757,00

24,6%

72,1%

3,3%

 

Mercedes

 €       7.016.318,00

43,4%

37,9%

18,4%

 

Mini

 €          739.055,00

25,0%

51,6%

23,4%

 

Mitsubishi

 €       3.585.413,00

8,3%

66,3%

25,3%

 

Nissan

 €       3.346.786,00

48,1%

12,9%

39,0%

 

Opel

 €     17.405.518,00

73,2%

25,0%

1,8%

 

Peugeot

 €     12.127.622,00

30,9%

38,5%

30,6%

 

Porsche

 €          164.783,00

18,4%

0,0%

81,6%

 

Renault

 €     12.645.430,00

23,7%

62,9%

13,4%

 

Saab

 €       2.011.886,00

11,9%

30,4%

57,7%

 

Seat

 €       5.519.063,00

74,7%

25,1%

0,2%

 

Skoda

 €       3.588.962,00

29,2%

70,6%

0,2%

 

Smart

 €          148.972,00

47,3%

38,8%

13,9%

 

Ssangyong

 €           59.566,00

82,8%

0,0%

17,2%

 

Subaru

 €          928.202,00

5,6%

94,4%

0,0%

 

Suzuki

 €       6.614.406,00

61,3%

27,9%

10,8%

 

Toyota

 €     15.538.469,00

78,7%

1,3%

19,9%

 

Volkswagen

 €     12.715.111,00

30,7%

9,6%

59,7%

 

Volvo

 €       5.193.792,00

55,9%

26,6%

17,6%

 

 

 

totaal 2008 (jan. t/m aug.)

 €   180.177.910,00

49,4%

32,2%

18,4%

 

 

 

 

 

 

 

totaal 2007 (jan. t/m aug.)

 €   173.406.041,00

47,8%

26,5%

25,7%

 

Bron: Adfact; bewerking: Aunmacon