Dat is een van de nieuwe "spelregels" die de afdelingen Onafhankelijke Autobedrijven en Autodealers hebben opgesteld. De nieuwe eisen moeten Bovag-autobedrijven helpen zich in de occasionmarkt te onderscheiden op de aspecten betrouwbaarheid en zekerheid. "Als we op dezelfde voet doorgaan, betekent Bovag Garantie over drie jaar niks meer", aldus Bertho Eckhardt, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven.

Afgesproken is daarom onder meer dat advertenties op internet vanaf 1 januari 2009 volledig transparant moeten zijn en dat Bovag Garantie de norm is. Verder is een Bovag-lid bij een meeneemprijs verplicht ook de prijs mét Bovag Garantie te vermelden, zodat de consument weet waar hij aan toe is. In dat kader gaat ook de verplichting gelden om in advertenties (zowel op internet als elders) de afleveringskosten te vermelden. Zo kan de consument aan de hand van de advertentie altijd zijn totaalprijs bepalen.

Eckhardt ziet Bovag Garantie als een "kroonjuweel", dat waar nodig bescherming verdient. Om die reden kunnen Bovag-bedrijven die meer dan vijftig procent van hun occasionvoorraad aanbieden zonder Bovag Garantie rekenen op een waarschuwing. Mocht daarna geen verbetering optreden, dan is opzegging van het Bovag-lidmaatschap de uiterste sanctie.