Het blad, vernoemd naar het roze lintje dat het symbool is van de strijd tegen borstkanker, komt elk jaar in oktober uit. Dit is de vijfde editie. De opbrengst is voor de stichting Pink Ribbon. Adverteerders zijn dus gretig om mee te liften in deze tijden van maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen. Vorig jaar adverteerde Mercedes in het steeds dikkere blad met een vrouwelijke crashtestdummy die haar eigen borsten checkt, een advertentie die dit voorjaar ook bij Opzij-lezers goed in de smaak viel.

 

De aansporing ‘Check ze regelmatig’ van Vredestein lijkt – door de context –  op de borsten van de twee vrouwen in de advertentie te slaan maar kan dus ook – en dat is waarschijnlijker – op de afgebeelde banden betrekking hebben.

 

Mercedes Nederland adverteert ook dit jaar weer met een crashtest. Nu zie je op een paginavullende foto een Mercedes botsen en lees je de kopregel: ‘Sommige tests kun je beter niet zelf doen’, met daaronder kleiner: ‘Vertrouw voor betrouwbaar borstonderzoek alleen op het advies van een specialist’. Actuele inhaker dus, na de vele berichten over wel-of-niet-eigen-borstonderzoek in de kranten afgelopen zomer.

 

Volvo staat er ook in met de hier afgebeelde advertentie waarin het merk letterlijk stelt mee te liften op de borstkankerbewustwordingsreclame die Pink Ribbon is. De kopregel is: ‘Volvo strijdt mee met Pink Ribbon’, waarin het ‘rijdt’ van het woord ‘strijdt’ in het roze is afgebeeld in de verder gewone zwarte kopregel. Het woordgrapje rijdt-strijdt pakt zo onbedoeld dubbelzinnig uit.