Dat blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in samenwerking met Bovag Autodealers en Marktplaats.nl onder 1419 consumenten en 428 autodealers. Dick Gorris, Channel Manager van Marktplaats.nl: "Het advertentiebeleid is nog erg afgestemd op de traditionele media, waarschijnlijk vanuit gewoonte. Deze beslissing mist echter de aansluiting op de huidige mediakeuze van de consument, die meer op nieuwe media gericht is."

Het grootste deel van hun advertentiebudget geven autobedrijven (40%) uit aan gedrukte media, zoals advertenties in kranten en tijdschriften, de persoonlijke brief en de huis-aan-huis reclamefolder. In de toekomst is iets meer dan de helft van de dealers (52%) van plan internet meer te gebruiken.

Naast het web worden ook het autobedrijf en familieleden of vrienden veelvuldig geraadpleegd voor advies en informatie. De meest gebruikte site bij de oriëntatie voor een occasion is Marktplaats.nl (52%), gevolgd door Autotrack.nl (46%) en Autotrader.nl (41%). Kijkend naar het aspect ‘zekerheid’ bij een occasionaankoop vinden consumenten de onderhoudshistorie het belangrijkst, gevolgd door aanwezigheid van garantie, de maandelijkse kosten en het kunnen inruilen.