Emile Peugeot had Julien Blazer, edelsmid en graveur uit de Franche-Comté, gevraagd dit logo te maken om producten van het merk Peugeot een herkenbare identiteit te geven. Al snel werd de leeuw gebruikt op de zaagbladen en andere gereedschappen van het merk. Dit dier werd gekozen omwille van zijn  associatie met de zagen van Peugeot: de kracht van de zaagtanden, de souplesse van het zaagblad en de snelheid van een leeuw die zijn prooi bespringt.

 

In de loop van de tijd heeft het logo een aantal metamorfoses ondergaan: het begon met een statige leeuw, lopend op een pijl en naar links gericht. Daarna verdween de pijl en af en toe stond de leeuw naar rechts gericht. In 1882 werden de manen van de leeuw anders en werd het lichaam massiever. Al snel werd de leeuw het enige handelsmerk van Peugeot en werden vanaf 1881, naast de gereedschappen en zaagbladen, ook de koffiemolens (die vanaf 1840 werden geproduceerd) voorzien van het logo. In 1882 volgden de fietsen en vanaf 1898 verscheen de leeuw ook op de brom- en motorfietsen. Het afgebeelde logo komt uit 1955. Zie ook Peugeot Web-tv: www.tv.peugeot.com

 

Zie ook: Nieuwe designchef bij Peugeot