Toegeven dat je een probleem hebt, is stap één op de weg naar herstel. En dat is precies wat GM doet met de advertentie. ‘Terwijl we nog steeds de bestverkopende autofabrikant in de VS zijn, erkennen we dat we u hebben teleurgesteld’, zegt het bedrijf in de advertentie. ‘Bij tijd en wijle hebben we uw vertrouwen beschaamd door producten te leveren met een kwaliteit die onder de norm in de autoindustrie ligt en met een mat design. We hebben onze merken en ons dealernetwerk zover uitgebreid dat we de adequate focus op onze thuismarkt de VS hebben verloren. […] En we hebben ons gecommitteerd aan compensatieregelingen die in de autoindustrie van vandaag niet houdbaar zijn.’
De open brief met de titel ‘GM’s commitment to the American People’ verscheen gisteren (10 december) op het moment dat het Amerikaanse parlement bezig was met het opstellen van een regeling voor financiële hulp. GM geeft een opsomming van de redenen waarom het achttien miljard dollar aan hulp nodig heeft.

Maryan Keller, een ervaren industrie-analist die twee boeken schreef over GM, vindt het gek dat GM zo’n advertentie plaatst in een nicheblad, namelijk dat van de autoindustrie, zo meldt washingtonpost.com. ‘Ik vind het bizar. Waarom geef je hier geld aan uit? Wat een zinloze actie.’

 GM brief congress-an-final-120408.