Wanneer een exposant op http://www.autovakrai.com/ op de daarvoor bestemde pagina bijvoorbeeld de geplande standoppervlakte invoert, komen de belangrijkste vijf gegevens naar voren: de grootte van de standbemanning, het aantal te verwachten contacten tijdens de beurs, het aantal nieuwe contacten dat de exposant zal opdoen, het aantal uitnodigingen dat dient te worden verstuurd om dit doel te bereiken en ten slotte de standhuur van het ingevoerde standoppervlak.

Het is ook mogelijk om het gewenste aantal nieuwe contacten in te voeren, waarna de rendementsmeter een advies geeft over de oppervlakte van de stand en de daarbij behorende overige indicatoren. Deze cijfers zijn gebaseerd op de uitkomst van een onderzoek dat tijdens de vorige editie van AutovakRai onder exposanten is gehouden. Bij de berekeningen gaat de rendementsmeter uit van de gemiddelde performance van deze exposanten.

"De rendementsmeter vormt uiteraard geen garantie", zegt beursmanager Stefan Vernooij. "De enige garantie die er is, is dat het rendement van de beursdeelname grotendeels afhangt van de eigen inspanningen. Met de rendementsmeter geven wij een indicatie van hetgeen exposanten kunnen verwachten. Het is een hulpmiddel waarmee zij hun beursdeelname nog beter kunnen voorbereiden."