Voorzitter Gertjan Sluijter van het tentoonstellingscomité (TC) wijst erop dat ondanks de economische malaise, ook in de autobranche, zich nog geen enkele inschrijver heeft teruggetrokken. Geheel en al verbaasd daarover is zijn TC niet. "Over het algemeen begint de mening post te vatten dat wat er momenteel gebeurt in de sector wel eens positief zou kunnen uitpakken voor de aftermarket." Sluiter wijst op de consumentenmarkt, waar men langer doorrijdt met de auto in plaats van een nieuwe aan te schaffen, wat zich vertaalt in meer uitgaven aan reparatie en onderhoud.
Daarnaast haalt Sluijter recente prognoses aan over sterk toenemende faillissementen in dealerland. Als die ontwikkeling bewaarheid wordt, zou het kunnen leiden tot wegvallende reparatie- en of servicepunten. "De universele garage, die doorgaans op een wat lager kostenniveau zit dan de dealer, kan daarvan mogelijk de komende maanden gaan profiteren. Wat dat betreft is de timing van de beurs zo slecht niet."
Ook het besluit om de AutovakRAI compacter en goedkoper te maken, mede op verzoek van exposanten en gezien de ervaringen van 2007, is volgens het TC gunstig voor de inschrijvingen. Zo zijn de Amstelhal en verbindingshal geschrapt, duurt de beurs twee dagen korter dan in 2007, is de catering in de prijs begrepen en wordt gewerkt met standbouwmodules. Een stand van vijftien vierkante meter zou voor exposanten vijftien procent goedkoper zijn dan op de vorige beurs. Sluijter: "Je zou kunnen zeggen dat we een vooruitziende blik hadden toen we in 2009 besloten sterker op de kosten te letten."

Zie ook: Rendementsmeter voor exposanten AutovakRAI