Het doel van de onderscheiding is bedrijven in de mobiliteitsbranche te motiveren nieuwe commerciële kansen te creëren door te werken aan verbetering van een klantgerichte benadering. De prijs levert het winnende bedrijf een aantal extra voordelen op, zoals veel publiciteit in de vakpers en de plaatselijke kranten.
Aanmelden kan tot en met 20 februari op http://www.innovam.nl/.
Alle bedrijven in de mobiliteitsbranche die zich ‘op bijzondere wijze bezighouden met de verbetering van de relatie met hun klanten’, worden van harte uitgenodigd om zich aan te melden voor De Toonzetter 2009. Daarvoor kunnen zij terecht op de website van Innovam, www.innovam.nl.  De aanmelding moet zijn voorzien van de naw-gegevens van het bedrijf, de contactpersoon en een korte omschrijving waarom het bedrijf onderscheidend is in service, klantgerichtheid en commercieel denken.
Uit alle aanmeldingen zal de jury vijf bedrijven nomineren die doorgaan naar de finaleronde. In deze ronde zal aanvullende informatie worden gevraagd, zoals een organisatieschema, een jaarverslag, correspondentie, documenten en geplaatste advertenties die het onderscheidend karakter verduidelijken. De genomineerde bedrijven worden geïnterviewd voor een toelichting op de aanmelding. Vervolgens zal een aanvullend gesprek met één of meer juryleden plaatsvinden. De jury bepaalt hierna de uiteindelijke winnaar van De Toonzetter 2009.