Aan die doelstelling voor 2009 moeten de nieuwe groene motoren – onder de naam DRIVe – bijdragen. Volgens directeur Ad van Batenburg, opvolger van Walter Verhaest moet Volvo op milieugebied terrein terugwinnen. "We hadden gewoon geen goed genoeg aanbod aan groene labels. Daardoor hebben we onze doelstellingen ook niet gehaald", blikt Van Batenburg terug op het voor Volvo teleurstellende jaar.

De tegenvallende verkoopcijfers noopten de importeur tot een stevige herstructurering. Twintig procent van de medewerkers in Beesd moest zijn biezen pakken. Deze sanering, in combinatie met de beschikbare groene motoren, maken Volvo klaar voor 2009, stelt Van Batenburg. "We zijn scherper en nemen niks meer voor vanzelfsprekend aan. Het vet is bij ons van de botten en onze 110 outlets staan klaar om met nieuw elan onze positie in Nederland als het meest verkochte premiummerk weer te veroveren." Het Zweedse merk moest vorig jaar als koploper in het premiumsegment wijken voor Audi. Audi scoorde in 2008 een totaal van 16.844 verkochte auto’s, een 323 stuks meer dan Volvo in datzelfde jaar.

 

Meer hierover in AM nr. 3