Het totale aantal registraties zakte in februari tot 968 duizend van 1,19 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder, zo blijkt vrijdag 13 maart uit cijfers van de Vereniging van de Europese autofabrikanten Acea. In Spanje, waar het aantal registraties met 49 procent zakte, was de krimp het sterkst.
Februari was daarmee de tiende maand op rij dat de Europese autoverkopen onder het niveau van een jaar eerder uitkwamen. De Europese automarkt staat onder druk door het opdrogen van de kredietmarkt waardoor het moeilijker is geworden om financiering te verkrijgen voor de aankoop van een auto en door het uitstellen van grote aankopen door consumenten. In de eerste twee maanden van 2009 werden 1,93 miljoen nieuwe personenauto’s geregistreerd, een daling van 23 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.
De in zwaar weer verkerende Amerikaanse autofabrikant General Motors zag de Europese autoverkopen in februari met 22 procent afnemen. Toyota verkocht in Europa achttien procent minder auto’s en de verkopen van Ford namen af met 12,7 procent. Volkswagen zag de Europese autoverkopen met 10,2 procent afnemen, Renault met 23 en PSA Peugeot Citroën met 25 procent. Fiat verkocht zeventien procent minder auto’s. De luxe automakers BMW en Daimler zagen de Europese verkopen het sterkst afnemen met respectievelijk 29 en dertig procent. (bron: Acea/FD)