Het is de vakprijs van de jaarlijkse Dagbladgoud-verkiezing gaat vandaag naar de moederdagadvertentie over Park Assist (kopregel onder de afbeelding van een technisch onderdeel:  ‘Het aller-, allermooiste dat je moeder kunt schenken’). Pon kreeg de prijs gisteren uitgereikt in het CoBrA Museum in Amstelveen. De paginagrote krantenadvertentie is gemaakt door Pon’s vaste reclamebureau DDB Amsterdam. Vorig jaar won Volkswagen/Pon de Vakgoud-prijs ook al, toen met de recall-advertentie voor de VW Golf ! uit 1974 (defect handschoenenkastje).
Bij de publieksprijs won – in de categorie ‘profit’ – supermarkt Dirk met een Prinsjesdag-inhaker en het Wereld Natuur Fonds (non-profit) Dagbladgoud 2008. Het zogeheten Multigoud, een stimuleringsprijs voor de beste multimediale campagne, gaat naar Achmea. Ruim vijftigduizend mensen stemden op één van de tien genomineerde advertenties. De vakjury bestaat uit voorzitter Léon Bouwman (hoofdredacteur Adformatie), Nico Hilhorst (directeur M2Media & More), Marcel Hartog (creative director Publicis), Dylan de Backer (creative director DDB Amsterdam), Sander Fauth (manager Media Communicatie KPN), Maureen Snertring (manager Marketing Communicatie Sony Ericsson) en Tom Tempelman (directeur NRp Dagbladen en voorzitter Cebuco Bestuur). Voorzitter Léon Bouwman zegt dat Volkswagen de terechte winnaar is: "We hadden als vakjury geen

enkele twijfel over de winnaar, de moederdagadvertentie van Volkswagen, waarin de ‘park-assist’ als het ideale moederdaggeschenk wordt aangeprezen. De uiting is meteen raak en bijzonder grappig."
De prijs is een initiatief van Cebuco, de lobbyclub van de gezamenlijke dagbladuitgevers.