Westerse autofabrikant moet aan milieumarketing doen

Steeds meer mensen zijn bereid méér te betalen voor een milieuvriendelijke auto. Maar de West-Europese autofabrikanten worden niet als bijzonder milieuvriendelijk ingeschat, blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants onder duizend respondenten. Toyota profiteert nog steeds van zijn Prius-effect en wordt verreweg het meest aangeduid als milieuvriendelijk merk.

"De auto-industrie staat voor enorme uitdagingen: verkopen en winsten storten in elkaar maar de fabrikanten moeten nog steeds veel investeren in nieuwe brandstofsystemen en bedrijfsmodellen voor individuele mobiliteit," zegt René Seyger, partner van Roland Berger in Nederland. Het goede nieuws voor alle autofabrikanten is dat nu méér mensen dan twee jaar geleden bereid zijn méér te betalen voor auto’s die minder CO2 uitstoten. Het percentage respondenten dat bereid is meer dan tweeduizend euro extra te betalen voor een milieuvriendelijke auto steeg van veertien naar twintig procent. De meeste consumenten zijn erg geïnteresseerd in alternatieve energiesystemen, aldus Seyger, die weet dat 68 procent van de respondenten verklaart dat ze ‘redelijk tot zeer geïnteresseerd’ in het onderwerp zou zijn. "Lage emissie is een belangrijke factor voor de consument. Fabrikanten die erin slagen niet alleen snel goede technologische oplossingen te bieden maar de klanten er ook bewust van te maken, zullen de winnaars van de komende jaren zijn."
Op de vraag welke automerken de respondenten inschatten als het meest milieuvriendelijk, noemde meer dan de helft van de ruim duizend respondenten Toyota. Nog geen één op de vijf noemt vooraanstaande merken als BMW en Renault milieuvriendelijk. Op de vraag welke fabrikant zij het meest associëren met elektrische en hybride auto’s komt Toyota weer als beste uit de bus (36 procent), op afstand gevolgd door Honda (acht procent). Ook hier worden de prominente West-Europese merken zeer laag ingeschat. "De huidige Toyota Prius biedt niet meer de best in class performance maar de Japanse  autofabrikant weet de hybride auto steengoed in de markt te zetten. Westerse autofabrikanten kunnen hier nog van leren," vindt Seyger. Ook op de AutoRai in Amsterdam is weer erg veel aandacht voor hybride. "Maar de concurrentie met de dieselmotor is nog niet over. Ook daar worden aanzienlijke verbeteringen gerealiseerd, " aldus Seyger.
De markt voor hybride auto’s wordt steeds aantrekkelijker. "Iedereen wil er een hebben," legt Seyger uit. "Maar de echte vraag is eigenlijk hoe fabrikanten een grootschalige groei kunnen realiseren en niet alleen maar een marketinghype. We hebben een structurele marktvraag nodig, gecombineerd met voortdurende innovatie. Elektrische voertuigen zullen er over tien jaar heel anders uitzien dan nu. Sterk samenspel tussen marktvraag, aanbod en overheid is daarom noodzakelijk, " aldus Seyger.
Voor het onderzoek ‘New powertrain technologies from a customers perspective’ heeft Roland Berger samengewerkt met TNS Infratest. Via online interviews zijn 1.083 respondenten ondervraagd. Het onderzoek is gehouden in de drie grootste automarkten van West-Europa, namelijk Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim tweeduizend medewerkers in 25 landen. Roland Berger opende in 2002 zijn Nederlandse kantoor.
Zie ook http://www.rolandberger.nl/.

 

Westerse autofabrikant moet aan milieumarketing doen - Automobielmanagement.nl

Westerse autofabrikant moet aan milieumarketing doen

Steeds meer mensen zijn bereid méér te betalen voor een milieuvriendelijke auto. Maar de West-Europese autofabrikanten worden niet als bijzonder milieuvriendelijk ingeschat, blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants onder duizend respondenten. Toyota profiteert nog steeds van zijn Prius-effect en wordt verreweg het meest aangeduid als milieuvriendelijk merk.

"De auto-industrie staat voor enorme uitdagingen: verkopen en winsten storten in elkaar maar de fabrikanten moeten nog steeds veel investeren in nieuwe brandstofsystemen en bedrijfsmodellen voor individuele mobiliteit," zegt René Seyger, partner van Roland Berger in Nederland. Het goede nieuws voor alle autofabrikanten is dat nu méér mensen dan twee jaar geleden bereid zijn méér te betalen voor auto’s die minder CO2 uitstoten. Het percentage respondenten dat bereid is meer dan tweeduizend euro extra te betalen voor een milieuvriendelijke auto steeg van veertien naar twintig procent. De meeste consumenten zijn erg geïnteresseerd in alternatieve energiesystemen, aldus Seyger, die weet dat 68 procent van de respondenten verklaart dat ze ‘redelijk tot zeer geïnteresseerd’ in het onderwerp zou zijn. "Lage emissie is een belangrijke factor voor de consument. Fabrikanten die erin slagen niet alleen snel goede technologische oplossingen te bieden maar de klanten er ook bewust van te maken, zullen de winnaars van de komende jaren zijn."
Op de vraag welke automerken de respondenten inschatten als het meest milieuvriendelijk, noemde meer dan de helft van de ruim duizend respondenten Toyota. Nog geen één op de vijf noemt vooraanstaande merken als BMW en Renault milieuvriendelijk. Op de vraag welke fabrikant zij het meest associëren met elektrische en hybride auto’s komt Toyota weer als beste uit de bus (36 procent), op afstand gevolgd door Honda (acht procent). Ook hier worden de prominente West-Europese merken zeer laag ingeschat. "De huidige Toyota Prius biedt niet meer de best in class performance maar de Japanse  autofabrikant weet de hybride auto steengoed in de markt te zetten. Westerse autofabrikanten kunnen hier nog van leren," vindt Seyger. Ook op de AutoRai in Amsterdam is weer erg veel aandacht voor hybride. "Maar de concurrentie met de dieselmotor is nog niet over. Ook daar worden aanzienlijke verbeteringen gerealiseerd, " aldus Seyger.
De markt voor hybride auto’s wordt steeds aantrekkelijker. "Iedereen wil er een hebben," legt Seyger uit. "Maar de echte vraag is eigenlijk hoe fabrikanten een grootschalige groei kunnen realiseren en niet alleen maar een marketinghype. We hebben een structurele marktvraag nodig, gecombineerd met voortdurende innovatie. Elektrische voertuigen zullen er over tien jaar heel anders uitzien dan nu. Sterk samenspel tussen marktvraag, aanbod en overheid is daarom noodzakelijk, " aldus Seyger.
Voor het onderzoek ‘New powertrain technologies from a customers perspective’ heeft Roland Berger samengewerkt met TNS Infratest. Via online interviews zijn 1.083 respondenten ondervraagd. Het onderzoek is gehouden in de drie grootste automarkten van West-Europa, namelijk Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim tweeduizend medewerkers in 25 landen. Roland Berger opende in 2002 zijn Nederlandse kantoor.
Zie ook http://www.rolandberger.nl/.