De organisatie doet daarom bij het Openbaar Ministerie aangifte tegen de importeurs van Mercedes, Renault en Hyundai. Verbruik en uitstoot van CO2 moeten duidelijk vermeld worden en zouden niet minder mogen opvallen dan de hoofdboodschap. Volgens Milieudefensie houdt de autobranche zich daar wel aan bij zuinige auto’s, maar niet bij benzineslurpers. Milieudefensie hoopt met de aangifte vooral te bereiken dat de overheid strenger zal toezien op de regels.


Sinds de zomer van 2008 probeert Milieudefensie de autobranche zo ver te krijgen dat zij de regels gaat toepassen zoals ze verplicht zijn. Een half jaar geleden voldeed geen enkele advertentie aan de twee belangrijkste criteria, stelt Milieudefensie. De organisatie heeft alle importeurs aangeschreven, actie gevoerd en tegen een aantal importeurs een kort geding aangespannen. Dat leidde bij die specifieke bedrijven wel tot aanpassingen, maar telkens weer zocht men de marges op van de meest minimale oplossing. Ook contacten met de Rai hebben niet geleid tot serieuze stappen in de goede richting, aldus Milieudefensie.

Meta Meijer, campagneleider Verkeer bij Milieudefensie: "Nog steeds sturen onze leden ons voorbeelden van reclames die niet voldoen aan de regels. Alleen bij zuinige auto’s is er aandacht voor het verbruik, maar wij willen juist ook bij de brandstofslurpers vermeld zien wat er in gaat en wat er uit komt. Als auto-importeurs zich voor die informatie schamen, moeten ze maar zuiniger auto’s verkopen."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding