In het eerste kwartaal 2009 werd er in Nederland voor ruim 56,7 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Werd in het vierde kwartaal van 2008 nog opvallend meer geadverteerd; nu is er in het eerste kwartaal minder uitgegeven aan autoreclame. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van Adfact (via Adformatie).

Adfact meldt een afname van 8,5 pct ten opzichte van het eerste kwartaal van 2008. Ten opzichte van het vierde kwartaal 2008 is dat een daling van 28,3 pct. De verwachting is dat door de crisis de bestedingen in het tweede kwartaal op hetzelfde niveau blijven of zelfs lager uitvallen dan het eerste kwartaal. ‘Dat heeft een nog grotere daling tot gevolg aangezien in het tweede kwartaal altijd meer bestedingen plaatsvinden’ licht Lars de Vries van Adfact toe.

Uit de analyse van Adfact blijkt verder dat de helft van de campagnes actiematig zijn ingezet, net als in heel 2008. Opvallend zijn de verschuivingen aan introductiecampagnes. Ruim 40 procent van de bestedingen ging in het eerste kwartaal hier aan op. In heel 2008 was dat nog een derde. De grootste introductiecampagne in het eerste kwartaal is die van de Toyota Avensis.

Televisie blijft nog steeds het populairste mediumtype onder de automerken. Wel heeft het marktaandeel moeten inleveren. In het eerste kwartaal 2008 ging bijna 52 procent van de bestedingen op aan tv. In het eerste kwartaal van 2009 zien we het marktaandeel zakken naar 46 procent. Radio en buitenreclame lijken het meest te profiteren van deze ontwikkelingen. Radio wordt voornamelijk voor actiecampagnes ingezet en outdoor voor introductiecampagnes. Ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar steeg radio met 17,5 procent en outdoor zelfs met 48,8 procent.