Aanbieders van occasions kunnen via de site marktplaats.nl de consument nu beter bereiken, beweert manager automotive Dick Gorris. Met de uitbreiding van specifieke zoekopties wordt het de potentiële autokoper gemakkelijker gemaakt de auto van zijn keuze te vinden. Bijna zestig procent van de occasionkopers oriënteert zich op internet, blijkt uit een onderzoek van Trendbox. Om het de gebruiker gemakkelijk te maken de auto naar keuze te vinden, zijn nieuwe zoekopties aan de site toegevoegd. Zo kan de consument zoeken op Bovag- of merkgarantie, het autoaanbod in de buurt en een keuze maken uit specifieke merken en modellen. De site lijkt steeds meer op de andere bekende autosites autotrack, autotrader, autoscout24 en autotelegraaf.

Marktplaats.nl zegt verschillende varianten van de nieuwe groepspagina bij zijn gebruikers te hebben getest. Gorris: "Op basis van hun reacties hebben we de site aangepast. Door de pagina compleet en gebruiksvriendelijk te maken, komt de consument sneller terecht bij het gewenste aanbod. En dat vergroot de kans op aankoop. Marktplaats.nl wordt daardoor ook beter voor het gebruik door professionele partijen."

Uit het onderzoek blijkt verder dat de consument zoveel mogelijk informatie over de auto wil hebben. Driekwart van de respondenten wil geïnformeerd worden over de technische staat, ruim zeventig procent vindt het bovendien belangrijk dat een tweedehands auto over de nationale autopas beschikt. "We zorgen ervoor dat de consument weet dat hij met betrouwbare aanbieders te maken heeft. De koppeling met databases als de NAP (nationale autopas) en Experian biedt transparante informatie over de geschiedenis van de auto."

Momenteel zouden 160 duizend auto’s op marktplaats staan. Dagelijks worden er 5,5 duizend nieuwe advertenties in de autorubriek geplaatst, zegt de site. Per maand trekt de groep auto’s ruim 1,1 miljoen unieke bezoekers, zegt marktplaats. Het bedrijf maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay.