De autohandel wil wel als kenniscentrum fungeren voor leasemaatschappijen. Deze houding van de groothandel kwam naar voren uit het onderzoek dat Collega-Mail, een B2B-vakmedium voor de in- en verkoop van occasions, heeft gehouden onder ’tientallen groothandelaren’ in occasions. De resultaten werden bekendgemaakt op de onlangs gehouden sales-sessie van het bureau Automotive Insiders. Het handelskanaal, zo is de algemene stelling, werkt niet met statistische gegevens maar kent de markt door zijn vele dagelijkse contacten met klanten op een heel andere manier en dat zou dan een goede aanvulling kunnen zijn. De handelaren zien overigens geen bedreiging in de ontwikkeling dat leasemaatschappijen zélf in het handelskanaal proberen te opereren.

Over het eigen segment denken de groothandelaren dat in de groep die tussen de vijftienhonderd tot vijfduizend auto’s per jaar verkoopt een verdere specialisatie zal plaatsvinden: een deel dat zich meer op de B2C-verkopen zal gaan richten, een groot deel van deze groep handelaren zal Europees gaan werken en zo een heel breed Europees netwerk aan klanten aanboren.

Collega-Mail is een e-mail- en faxservice van Autoroute.nl voor iedereen in de B2B-markt die zich actief bezig houdt met de handel van gebruikte auto’s. Via Collega-Mail kunnen betrokkenen in één keer de gehele markt informeren over de occasions, met bijbehorende actuele handelsprijzen, die ze te koop aanbieden of zouden willen inkopen. Collega-Mail verschijnt vijf keer per week.