Volgens Jato zijn merken als Mini en Fiat goede voorbeelden van hoe autofabrikanten voordeel kunnen behalen uit de trends in de markt. Ze hebben beide kleine auto’s waarvoor klanten bereid zijn veel geld te betalen voor dure versies met hoge specificaties. "Deze auto’s bieden de klant de mogelijkheid kleine zuinige auto’s te kunnen rijden terwijl er toch een goede marge op zit voor de fabrikant. Met kleine auto’s was dat voorheen heel vaak niet mogelijk. Grote auto’s leverden tot dusver altijd de marges op", aldus David Di Girolamo van Jato Consult.

 

BMW wordt ook genoemd door Jato als een fabrikant die goed heeft gereageerd op de veranderende marktomstandigheden. Vooral de grote besparingen op het brandstofverbruik en dus op de emissies over het totale aanbod hebben de grotere premiummodellen meer acceptabel gemaakt voor grotere groepen kopers en de 1-Serie heeft een  nieuwe kopersgroep toegevoegd aan het merk. En het merk Dacia wordt door Jato genoemd als goed voorbeeld in het goedkope segment.

 

Hoewel de prijzen in absolute zin in de afgelopen vijf, zes jaar sterk zijn gestegen, concludeert het rapport van Jato ook dat de auto’s van 2009 veel meer waarde voor het geld bieden. Ze geven meer ruimte, betere kwaliteit, grotere veiligheid en hogere specificaties.  

 

http://www.jato.com/

 

consult@jato.com