Opel ontdekt cabrio uit 1938

Tijdens de introductie van de nieuwe Astra, werden in een oude databank foto’s van een onbekende Opel roadster ontdekt. Onderzoek van de oldtimerexperts toont aan dat Opel-ingenieurs in 1938 het prototype van een tweezitter cabriolet bouwden, duidelijk geïnspireerd door de eerste generatie van Opel in het compacte segment, de Kadett uit de jaren ‘30. De naam van de auto staat genoteerd op de foto’s: Kadett tweezitter “Strolch”, wat landloper betekent.

De roadster bereikte echter nooit het stadium van de serieproductie. Uit de oude notulen van een managementvergadering blijkt dat dit project niet werd voortgezet wegens de staalschaarste vóór de Tweede Wereldoorlog en het geringe verkooppotentieel in dit segment. Opel was daarnaast duidelijk goed voorbereid op de commerciële introductie, zoals een brochure bewijst die in oude archieven werd aangetroffen. Dit drukklare document beschrijft de technische gegevens van de aandrijflijn voor de Strolch: 1,1 liter cilinderinhoud, 23 pk, drieversnellingsbak, topsnelheid 98 km/u. Er bleven echter geen prototypes van de roadster bewaard.
De Opel oldtimerexperts waren zo gefascineerd door de 3,62 meter lange ontwerpstudie, dat zij op het idee kwamen om, zeventig jaar na de oorspronkelijke ontwikkeling, opnieuw een Strolch te bouwen. Als basis werd een gewone Kadett uit 1938 gebruikt. Het gaat om een model uit de oldtimercollectie dat als bron voor ruilonderdelen heeft gediend. De technologiespecialisten van het oldtimerteam gingen onmiddellijk aan het werk. Bijzonder interessante uitdagingen waren het ontwerp van de aerodynamische achterzijde en het werk aan andere carrosserieonderdelen die niet overgenomen werden van het Kadett productiemodel. Om zonder gedetailleerde ontwerpen het linnen vouwdak te maken, waren veel verbeelding en technische vaardigheid nodig, vooral omdat de oude foto’s het enige referentiemateriaal waren.
De ingenieurs slaagden er in om bepaalde geheimen van de oude foto’s te ontsluieren. Om de kleur van het oude prototype te bepalen, werden de historische zwart-witfoto’s aan een haarfijne grijswaardenanalyse onderworpen. Dit onderzoek toonde aan dat de originele Strolch felrood was

Opel ontdekt cabrio uit 1938 - Automobielmanagement.nl

Opel ontdekt cabrio uit 1938

Tijdens de introductie van de nieuwe Astra, werden in een oude databank foto’s van een onbekende Opel roadster ontdekt. Onderzoek van de oldtimerexperts toont aan dat Opel-ingenieurs in 1938 het prototype van een tweezitter cabriolet bouwden, duidelijk geïnspireerd door de eerste generatie van Opel in het compacte segment, de Kadett uit de jaren ‘30. De naam van de auto staat genoteerd op de foto’s: Kadett tweezitter “Strolch”, wat landloper betekent.

De roadster bereikte echter nooit het stadium van de serieproductie. Uit de oude notulen van een managementvergadering blijkt dat dit project niet werd voortgezet wegens de staalschaarste vóór de Tweede Wereldoorlog en het geringe verkooppotentieel in dit segment. Opel was daarnaast duidelijk goed voorbereid op de commerciële introductie, zoals een brochure bewijst die in oude archieven werd aangetroffen. Dit drukklare document beschrijft de technische gegevens van de aandrijflijn voor de Strolch: 1,1 liter cilinderinhoud, 23 pk, drieversnellingsbak, topsnelheid 98 km/u. Er bleven echter geen prototypes van de roadster bewaard.
De Opel oldtimerexperts waren zo gefascineerd door de 3,62 meter lange ontwerpstudie, dat zij op het idee kwamen om, zeventig jaar na de oorspronkelijke ontwikkeling, opnieuw een Strolch te bouwen. Als basis werd een gewone Kadett uit 1938 gebruikt. Het gaat om een model uit de oldtimercollectie dat als bron voor ruilonderdelen heeft gediend. De technologiespecialisten van het oldtimerteam gingen onmiddellijk aan het werk. Bijzonder interessante uitdagingen waren het ontwerp van de aerodynamische achterzijde en het werk aan andere carrosserieonderdelen die niet overgenomen werden van het Kadett productiemodel. Om zonder gedetailleerde ontwerpen het linnen vouwdak te maken, waren veel verbeelding en technische vaardigheid nodig, vooral omdat de oude foto’s het enige referentiemateriaal waren.
De ingenieurs slaagden er in om bepaalde geheimen van de oude foto’s te ontsluieren. Om de kleur van het oude prototype te bepalen, werden de historische zwart-witfoto’s aan een haarfijne grijswaardenanalyse onderworpen. Dit onderzoek toonde aan dat de originele Strolch felrood was