Die serie was vanaf 15 mei 2009 te zien op TMF. Het televisieprogramma stond in het teken van ‘het halen van het enige roze pasje dat je de ultieme vrijheid kan bieden: het autorijbewijs’. VJ Saar ging op pad met vijf kandidaten die geen van allen in het bezit waren van een rijbewijs. Iedere aflevering reed Saar, met de kandidaten, in een speciale Volkswagen-bus door heel Nederland. Ze reden van strand naar pretpark, van hippe clubs naar festivals en de kandidaten moesten in korte tijd, onder volledige begeleiding van hun instructeur, leren rijden. Winnaar werd Leendert Hartveld, die in juni bij Pon Dealer in Amersfoort een nieuwe Volkswagen Polo kreeg.

Verreweg de meeste rijscholen in Nederland rijden Volkswagen, dus de kans is groot dat een cursist zijn of haar rijbewijs haalt in een Volkswagen. Voor Volkswagen was dat reden om meer uit het rijbewijs te halen. ‘Het past één op één bij het merk en onze sponsorstrategie’, verklaart Jorre Rienstra, Sponsor & Event Manager van Volkswagen. Het doel is om via een landelijk platform van honderd procent Volkswagen-rijscholen voordeel te gaan bieden aan cursisten. ‘Het tv-programma License to Liberty op TMF is voor ons hét perfecte middel om de doelgroep te bereiken.’ De website www.volkswagenrijbewijs.nl hoort daar ook bij, plus een samenwerking met Veilig Verkeer Nederland en een rijsimulator die op jongeren-events wordt ingezet om voorlichting te geven over veilig en verantwoord autorijden.

De hoofdprijs bij de Sponsor Ring ging naar Rabobank Nederland, de bank werd Sponsor van het Jaar. De SponsorRing is een initiatief van de oud-Sectie Sponsoring van de GVR Centrum voor Marketingcommunicatie, de werkgroep sponsoring van de VEA en het vakblad Sponsor Magazine. (zie www.sponsorring.nl)