In 2009 werd in Nederland voor ruim 256,8 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat blijkt uit de jongste analyse van Adfact. De mediabestedingen aan campagnes voor de kleine stadsauto’s namen in 2009 daarentegen met maar liefst 31,6 procent toe. ‘Grote auto’s zijn uit, kleine auto’s zijn in. Dat beeld zie je ook sterk terug in de mediastrategie van automerken’, licht Adfact-directeur Lars de Vries toe in het reclamevakblad Adformatie.

Uit de analyse van Adfact blijkt verder een toename van introductiecampagnes. Bijna veertig procent van alle bruto mediabestedingen ging op aan introductiecampagnes van nieuwe modellen. In 2009 werd er ruim 10,3 miljoen euro meer besteed, een stijging van 11,4 pct. Vooral de merken Renault, Toyota en Peugeot hebben veel geadverteerd met nieuwe modellen.

De helft van de bestedingen ging, net als in 2008, op aan actiematige campagnes. De themacampagnes hadden het meest last van de economische crisis. De bestedingen namen af met 19,7 miljoen euro. Het bestedingsaandeel komt hier mee op minder dan tien procent. In 2007 was dat nog 22 procent en in 2008 was het 16 procent van de totale mediabestedingen aan autoreclames. Verder is er in 2009 veel geadverteerd met groene energielabels, bijtelling percentage en de slooppremie. Bijna in iedere reclame-uiting werd er een groene label getoond en de consument geattendeerd op de financiële voordelen.

Televisie is veruit het populairste medium onder de autoadverteerders. Met 127,8 miljoen euro ging bijna de helft van alle mediabestedingen op aan televisiereclame. Maar dat is wel 23,9 miljoen euro (15,8 procent) minder dan in 2008. Buitenreclame zag het marktaandeel groeien van 4,2 procent naar 6 procent. In 2009 is radio de grootste stijger. Er werd ruim 4,5 miljoen euro meer besteed dan in 2008, een stijging van 10,4 procent. Tijdschriften zagen hun bestedingen dalen met ruim 2,9 miljoen euro, een daling van 25,2 procent.

De topvijf van merken wijzigde in 2009 ten opzichte van een jaar eerder. Renault is de grootste autoadverteerder, gevolgd door Toyota en Peugeot. Maar nieuw in de topvijf is Citroën. Volkswagen, in 2008 nog goed voor de derde plek, staat nu op de achtste plek. De grootste daler (-88,3 procent) is Daihatsu want daar kwam de teller niet verder dan 883 duizend euro in 2009. BMW is de grootste stijger en besteedde ruim drie miljoen (83,2 procent) méér dan in 2008.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding