De campagne kreeg gisterenavond in de Westerkerk in Amsterdam een zilveren Esprix. Een brozen ging naar de Skoda Yeti-campagne ‘De Yeti. Hij bestaat dus wel…’. Ook een merk en werk van Pon. Allebei de campagnes zijn gemaakt door Pon’s interactievereclamebureau Achtung!. Pak de Polo kreeg dit voorjaar ook al een Amma voor Beste Media-/Middelenstrategie, de jaarlijkse onderscheiding voor uitmuntend mediagebruik, en een SpinAward voor Beste crossmedia concept.

De Esprix (zie www.esprix.nl) is de belangrijkste vakprijs voor direct marketing en sales promotion. Het draait bij deze prijs – ‘de enige vakprijs voor het werk dat mensen in beweging krijgt’ – om strategie, creativiteit en effectiviteit van dm- en sp-campagnes. In totaal werden 31 campagnes bekroond met een Esprix: twee maal goud, tien keer zilver en negentien keer brons. De gouden prijzen gingen naar Bol.com en de campagne Veilig internetten van de Rijksoverheid. Volkswagen en Skoda zijn weer de enige automerken die bij de Esprix in de prijzen vallen, zoals opmerkelijk vaak in de traditionele voorjaarscarrousel van Hollandse advertising awards.

De Yeti-campagne ‘De Yeti. Hij bestaat dus wel…’ startte in oktober 2009 in de vorm van een e-mail campagne gericht op een sterk gesegmenteerde doelgroep. Skoda haakte ermee in op de mythe van de Yeti. Iedere keer als er weer nieuwe informatie over de auto bekend wordt, waaruit bleek dat de Yeti dus wel bestaat, voegt Skoda die informatie samen in een ‘Yeti-File’. Deze file werd via een mail verstuurd naar de doelgroep. Daarmee wilde Skoda het avontuurlijke karakter van hun doelgroep prikkelen en hen tegelijk nieuwsgierig maken om meer te willen zien.