Kelley Blue Book (zie www.kbb.com) is specialist in de waarde van zowel nieuwe als gebruikte auto’s. Het onderzoeksbureau uit Californië bekeek in hoeverre Amerikaanse consumenten vallen voor de vele aantrekkelijke leningen die autodealers aanbieden. Wat blijkt? Meer dan eenderde van de respondenten is van plan de hele aankoop gewoon in één keer cash te voldoen. Dat geldt voor 42 procent van de mensen die een gebruikte auto wil aanschaffen en voor twintig procent van de respondenten die op zoek zijn voor een nieuw model.

Ruim tachtig procent van de shoppers voor een occasion en 51 procent van de kopers van een nieuwe auto zegt dat incentives om geld te lenen geen effect hebben op het moment dat ze hun volgende auto willen kopen. Ongeveer evenveel respondenten menen dat incentives geen invloed hebben op de keuze voor een specifiek model. Respondenten die wel van plan zijn hun volgende aankoop te laten financieren met een geldleen-incentive, kiezen het eerst voor de ‘Nul procent financiering-optie’ (dertig procent), en vervolgens voor ‘lage maandelijkse betalingen’ (21 procent).

Verder blijkt dat 67 procent van de autoshoppers op zoek is naar een gebruikte auto. Van deze groep wil 62 procent minder dan vijftienduizend dollar uitgeven. Vijftig procent van de respondenten die op zoek zijn naar een nieuwe auto wil minder dan 25 duizend dollar uitgeven. (Bron: Marketingcharts, Marketingonline.nl en Kelley Blue Book http://www.kbb.com/).