Dat meldt het Duitse vakblad Automobilwoche. De Duitse reclamecodecommissie heeft in gesprekken met Opel geen vorderingen gemaakt en ziet zich nu gedwongen naar de rechter te stappen.

Opel wil zijn reclameclaim ‘levenslang’  niet veranderen en zal het op een rechtzaak laten aankomen, zo meldde marketingbaas Alain Visser van Opel al eerder. "We zijn ervan overtuigd dat onze garantie met het begrip levenslang aangeduid kan worden." Opel vindt ook dat zijn imago als merk op het spel staat. "Er zijn kritische berichten verschenen over de geloofwaardigheid van het aanbod en dat was niet aangenaam." Maar over het algemeen zou de media-aandacht voor veel bekendheid van het aanbod hebben gezorgd, aldus Visser.

De reclamecodecommissie vindt De Zaak Opel niet alleen interessant voor de autoindustrie. "Wat ‘levenslange garantie’ nu eigenlijk betekent, is ook voor andere branches interessant." De advocaat is duidelijk in zijn stellingname: "Je kan niet groot adverteren met levenslange garantie en dan in een kleine voetnoot beperkingen opnemen." Ook het feit dat de garantie niet overgaat naar een eventuele nieuwe eigenaar ziet men als een probleem. Opel zegt aan dit aspect nog te werken.

Volgens marketingbaas Visser zouden de klanten het garantieaanbod probleemloos accepteren. "Volgens de dealers die ik gesproken heb, zijn er alleen maar positieve reacties." In hoeverre het aanbod ook daadwerkelijk bijdraagt aan de verkopen van Opel, laat zich nu nog niet vaststellen, aldus Visser.