‘Groen’ in autoreclame onacceptabel voor Nederlanders

Het woord ‘groen’ in reclame voor luxeauto’s vinden consumenten niet acceptabel.

Kijkers en lezers ergeren zich bovendien aan termen als ‘duurzaam’ in commercials en advertenties. Maar reclamemakers zelf vinden die wél acceptabel.

Dat blijkt uit een onderzoek onder Nederlandse consumenten en reclamemakers dat deze week is gepubliceerd tijdens een congres van reclamebrancheverenigingen BVA en VEA in Amsterdam. Reclamemakers en andere deskundigen spraken daar over de vraag of verleiden met reclame niet te veel misleiden is geworden.

Bijna de helft van de reclamemakers vindt dat reclame producten mooier mag voorstellen dan in werkelijkheid het geval is. Bij consumenten is slechts 9 procent die mening toegedaan.

Driekwart vindt dat de Reclame Code Commissie strengere regels moet opstellen om dingen die in reclame beweerd worden te controleren.

Veel consumenten ergeren zich aan slechte reclame, maar zij willen niet betalen om zonder commercials een film of een voetbalwedstrijd uit de Champions League te kijken. Vier van de vijf reclamemakers vindt ook dat zij in reclame best mogen overdrijven door alleen de positieve kanten van een product te laten zien. Slechts 21 procent van de consumenten is het daarmee eens. (bron: NRC Handelsblad)

‘Groen’ in autoreclame onacceptabel voor Nederlanders - Automobielmanagement.nl

‘Groen’ in autoreclame onacceptabel voor Nederlanders

Het woord ‘groen’ in reclame voor luxeauto’s vinden consumenten niet acceptabel.

Kijkers en lezers ergeren zich bovendien aan termen als ‘duurzaam’ in commercials en advertenties. Maar reclamemakers zelf vinden die wél acceptabel.

Dat blijkt uit een onderzoek onder Nederlandse consumenten en reclamemakers dat deze week is gepubliceerd tijdens een congres van reclamebrancheverenigingen BVA en VEA in Amsterdam. Reclamemakers en andere deskundigen spraken daar over de vraag of verleiden met reclame niet te veel misleiden is geworden.

Bijna de helft van de reclamemakers vindt dat reclame producten mooier mag voorstellen dan in werkelijkheid het geval is. Bij consumenten is slechts 9 procent die mening toegedaan.

Driekwart vindt dat de Reclame Code Commissie strengere regels moet opstellen om dingen die in reclame beweerd worden te controleren.

Veel consumenten ergeren zich aan slechte reclame, maar zij willen niet betalen om zonder commercials een film of een voetbalwedstrijd uit de Champions League te kijken. Vier van de vijf reclamemakers vindt ook dat zij in reclame best mogen overdrijven door alleen de positieve kanten van een product te laten zien. Slechts 21 procent van de consumenten is het daarmee eens. (bron: NRC Handelsblad)