De autobusiness heeft vorig jaar in Duitsland 2,03 miljard euro besteed aan reclame. Dat heeft het Duitse bureau Nielsen Research in Hamburg berekend, zo meldt Automobilwoche. Nielsen telt bij ‘voertuigmarkt’ behalve auto’s en vrachtauto’s ook tweewielers, campers, autohandel en accessoires en de bandenbranche. De autofabrikanten zijn traditioneel de grootste besteders en Volkswagen is daarvan weer de grootste. Volkswagen gaf vorig jaar 226,7 miljoen euro (+5,4%) uit aan klassieke reclame. Daartoe rekent men tv, radio, kranten, tijdschriften, billboards en de bioscoop maar ook internet.

Volkswagen heeft veel besteed aan de ‘milieucampagne’ met de naam Think Blue. Ook werden grote sommen geld besteed aan de Touareg Hybrid onder het motto ‘Rocking the Hybrid’. Volkswagen ligt qua bestedingen ver boven de nummer 2, Renault. Die bleef in Duitsland steken op een besteding van 146 miljoen euro, bijna achttien procent minder. Daimler gaf juist 31 procent meer uit en kwam op 143 miljoen. Op plaats 4 eindigde Opel (140 mln) en op plaats 5 Audi met 107 miljoen.

Het grootste deel van het totaal bestede budget ging naar de televisie (718 mln), ruim elf procent meer dan in 2009. Drukwerkadvertenties kostten met elkaar 476 miljoen, en daarvan ging weer 297 miljoen naar de publiekstijdschriften. De verschuiving van de budgetten naar nieuwe media blijkt heel duidelijk uit de toename van 41 procent van de reclame via internet: 198 miljoen euro. De bestedingen aan billboards (-11% tot 58 mln) en bioscoopreclame (-15% tot 4,4 mln) daalden aanzienlijk.  

Zie ook: Reclamebestedingen in Nederland met 310 mln naar record