Greenpeace wijst op de donkere kant van Volkswagen als grootste autobedrijf in Europa met een heus ‘Manifest van de Rebellie’. VW verzet zich namelijk tegen twee belangrijke Europese klimaatwetten – ambitieuzere doelstellingen voor uitstoot en efficiëntie van voertuigen, betoogt de milieu-organisatie.
Dat doen ze in stijl: ‘Onze planeet gaat (net als Alderaan) naar de vaantjes. Maar nog niet alles is verloren. We voelen dat er ook goedheid schuilt in Volkswagen. Alle Rebellen roepen VW op om The Dark Side te verlaten en onze planeet een kans te geven.
Het manifest telt drie punten
1. Steun forse uitstootreducties
Ondanks zijn groen imago spendeert Volkswagen jaarlijks miljoenen euro aan groepen die lobbyen tegen de groeiende consensus in Europa om de uitstoot van broeikasgassen met dertig procent in plaats van twintig procent te verlagen tegen 2020. Vooruitstrevende bedrijven – zoals Google, Ikea, Sony, Unilever en Philips – scharen zich achter de dertigprocent-doelstelling. Volkswagen mag niet achterblijven.
2. Steun forse efficiëntienormen
Efficiëntere auto’s rijden goedkoper, verbruiken minder olie en stoten minder CO2 uit. Volkswagen heeft in het verleden gelobbyd tegen sterke Europese normen die nodig zijn om van onze olieverslaving af te kicken. Als grootste autobedrijf in Europa heeft VW de verantwoordelijkheid om voortaan ambitieuze normen te steunen.
3. Gebruik de technologie waar je de mond van vol hebt Volkswagen zegt zelf dat het de "groenste" autobouwer van de wereld wil zijn, maar slechts zes procent van de auto’s die werden verkocht in 2010 behoren tot zijn efficiëntste modellen. Het heeft de technologie om beter te doen. VW moet een plan opstellen om zijn volledige vloot olievrij te maken tegen 2040.
Zie http://youtu.be/8NvSgrxp8Yg
De parodie van Greenpeace is te vinden op http://vwdarkside.com.